engkau boleh !!

Wednesday, June 29, 2011

Konvokesyen Come Back

Assalammualaikum dan Salam 1 Malaysia

Tak berapa hari saja lagi aku akan m'hadiri majlis konvokesyen ke-15 di Politeknik Kota Kinabalu. Aku akan berangkat ke Kota Kinabalu pd tanggal 17hb Julai 2011 dgn diiringi mak aku yg tersayang bersama makcik aku merangkap adik mak aku. Kami b'tiga je pergi sana sbb yg lain2 semua kerja. Lagipun sblm ni aku dah beli tiket utk family aku pergi pd bulan 4 yg kononnya nak dtg konvo aku tp bln 4 thn ni tak jd konvo so ditunda pd bln 7. Nasib la diaorg tak dapat ikut kali ni. Huhuhu.

S'benarnya ni kali kedua aku konvokesyen sebelum ni aku dah konvo kat Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam. Dulu aku konvo time aku sijil teknologi berasaskan kayu tp kali ni aku konvokesyen diploma teknologi berasaskan kayu pulak. Perasaan mestilah happy sbb dpt habiskan belajar walaupun bkn jd pelajar cemerlang. Apa pun aku b'syukur aku dpt tamatkan p'gajian aku kat sana. Mana2 tempat belajar sama je s'benarnya cuma b'gantung pd kita sendiri utk m'corakkan segala2nya.

Aku risau s'benarnya m'mikirkan tempat utk kami b'malam. Aku ada juga makcik di sana dan tak jauh dr politeknik tp rasa mcm susahkan dia, lg pulak dia baru dpt baby so takut t'ganggu. S'belum konvo tentu ada raptai so taknak la susahkan dia nanti nak hantar dan ambil aku kat politeknik. Aku ingat nak cari rumah utk disewakan, tp aku fikir mcm takde je. Ssh oo hati aku. M'mikirkan lagi mak aku dgn makcik aku tu bukannya larat sgt nak b'jalan2 ni, jenuh diaorg sakit kaki lagi2 mak aku yg baru sembuh dr sakit kaki.

Mcm s'belum ni aku konvo kat shah alam tu, aku sewa bilik kat kamsis dgn bayaran RM5 satu malam. So aku, mak, kakak dan adik bongsu aku duduk satu bilik Time tu katil cuma dua dan s'patutnya kena daftar m'ikut kepala tp aku ni dah tak cukup bajet so aku cuma daftar utk dua nama saja. Ok la tu satu bilik RM10 utk dua org. Kat luar tak boleh dpt mcm ni.

Alangkah senang sekiranya masalah aku ni dapat diselesaikan jika politeknik kota kinabalu b'buat demikian rupa. Tak perlu jauh utk ke dewan. Nak cari tempat makan pun tak susah cuma ada dalam cafe kat poli je. Kenderaan pulak tak perlu sewa. Bukan apa masalah ni susah utk pelajar dr semenanjung. Penempatan tiada disediakan utk kami. Bukan kami saja s'benarnya tetapi masalah juga pd p'duduk sabah yg duduk jauh dr kota kinabalu seperti di tawau, sandakan, lahad datu dan s'bagainya.

Aku ada suarakan juga kat facebook tp takde respon yg positif. Mungkin benda ni akan ada k'sedarannya selepas ada s'suatu yg b'laku barulah semua baru nak buka mata. Mcm pepatah m'gatakan dah t'hantuk baru nak t'ngadah...hei!!! dah t'lambat la kalau nak sedar sbb semuanya tak boleh diputarkan semula. Sbb itu la s'belum b'laku apa2 tolong la buka mata utk m'yelamatkan keadaan dan m'gembirakan serta m'muaskan hati org yg hadir.

Kalau bukan begitu bantulah dr segi lain s'perti m'yediakan p'khidmatan p'gangkutan utk tidak m'yesakkan laluan kerana pernah b'laku di politeknik shah alam dimana ada pelajar yg t'kejar2 utk masuk ke dewan konvo pd pagi t'sebut t'babit dalam kemalangan. Dan apa yg aku dengar pelajar perempuan tu dgn ada kesan darah ditubuhnya tetap masuk ke dewan dan naik ke pentas utk menerima diploma yg selama ini dia idam2kan. Kata pelajar2 lain dia pakai jubah sbb tu tak nampak langsung kecederaan beliau. Pandai dia cover tp kesakitan yg dia alamai aduh!!!

S'benarnya semua bdk semenanjung m'galami situasi s'perti aku. Diaorg pening nak tinggal di mana selama m'ikuti majlis t'sebut. Harap ada la p'nempatan utk kami nanti di sana. Aku b'doa moga dibukakan pintu hati utk m'bantu kami...

Aku rindu nak jumpa semua junior aku yg duduk kat Blok G dulu. Antara org2 yg rapat dgn aku ketika itu. Harap kalian sudi terima kehadiran aku di sana nanti. Utk yg m'benci dan tidak m'yukai aku, aku rasa jauh2 kan diri kau dgn aku sbb aku rasa tiada guna juga kita dekat2 dan aku mula m'lupakan org2 yg benci dgn aku. Moga Tuhan saja yg balas segala2nya sbb Tuhan lagi Adil dlm m'nilai setiap p'buatan manusia.

Aku rasa lagu ni sesuai kot dgn harapan aku...Jd aku dedikasikan tajuk kali ini dgn lirik2 lagu ini. Jom nyanyi walaupun suara tak berapa nak sedap bukan ada org dgn pun, nyanyi sendiri. Yo Peace !!! Smile walau hati t'luka....

Berhenti Berharap

Artist: Sheila On 7

Aku tak percaya lagi
Dengan apa yang kau beri
Aku terdampar disini
Tersudut menunggu mati
Aku tak percaya lagi
Akan guna matahari
Yang dulu mampu terangi
Sudut gelap hati ini

Aku berhenti berharap
Dan menunggu datang gelap
Sampai nanti suatu saat
Tak ada cinta kudapat
Kenapa ada derita
Bila bahagia tercipta
Kenapa ada sang hitam
Bila putih menyenangkan
Haa...

Aku pulang...
Tanpa dendam
Ku terima kekalahanku
Aku pulang...
Tanpa dendam
Ku salutkan kemenanganmu
Woo...

Kau ajarkan aku bahagia
Kau ajarkan aku derita
Kau tunjukan aku bahagia
Kau tunjukan aku derita
Kau berikan aku bahagia
Kau berikan aku derita

Haa...
Haa...

Aku pulang...
Tanpa dendam
Ku terima kekalahanku
Rebahkan tangguhmu
Lepaskan perlahan
Kau akan mengerti
Semua...

Aku berhenti berharap
Dan menunggu datang gelap
Sampai nanti suatu saat

Tak ada cinta kudapat

2 comments:

: :QieqienYayah: : said...

akak, nanT kaLO dtg kk. xyah lar risau kete tuh. qieqien tlng slgi qieqien dpt tlng. pasal umah tuh lak, later qieqien tlng crkn k. lagi pun umah qieqien sewa kan besar. kaLo untuk stay 3 hr ble kot. tp qieqien nda dpt janjikn apa2. kena tgk mcm mna respond housemate. tp dnt wory k. bila dtg kk nanT, i will help you :)

wahid wida said...

Thanks Qieqien...i love you so much. Pasti 1 hari nti Tuhan balas budi kamu...muah (@@) =)

Zone Wida Tersayang

LIKE
: Wida love to talk :
: Wida love to read books, magazines, newspapers and other :
: Wida like to hear opinions and views of those around me :
:I'am a positive minded and like something unique and beautiful:
: I have a collection of cans of Coca-Cola and Pepsi, other than that I like to collect the school badge and I like to write what comes tp mind :
: I like to capture pictures and I really interested in photography because it is very artistic and creative :