engkau boleh !!

Friday, June 10, 2011

First Time Aku Dan RXZ Biru

Akhirnya tiba juga hari yg aku nanti2kan penuh debar kerana aku tak sabar nak daftar utk m'mulakan praktikal yg wajib dilalui oleh semua student. Pg tu aku daftar di univ. yg aku dah pilih utk m'jalani latihan praktikal. Mak yg suggest aku utk buat di negeri Johor saja dan b'dekatan dgn rumah. Mak juga la yg b'susah payah turun naik pejabat supaya aku dpt lakukan praktikal di tempat yg aku kira boleh sesuaikan dgn kursus aku ambil iaitu teknologi berasaskan kayu di Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam.

Aku tak dpt balik ke Johor utk uruskan tempat praktikal aku sbb byk komitmen lain yg aku perlu lakukan lgpn aku tak sempat nak balik kampung. Aku agak ada la dlm 4 bulan aku tak balik ke kampung. Emak pun faham situasi aku ketika itu dan mak kata tak perlu la aku ponteng class semata-mata nak uruskan tentang tempat LI. Emak ada sedia utk m'bantu aku. Terima kasih pd emak yg tidak t'hingga sbb sanggup b'korban apa juga utk anak yg satu ini.

Pagi tu aku pakai baju yg mmg aku suka sgt2 iaitu baju kurung warna purple. Baju itu juga yg aku pakai masa aku mula2 m'jejakkan kaki m'daftar di Politeknik Shah Alam. Baju tu byk sgt kenangan so aku rasa biarlah kenangan kali ini aku pakai baju purple juga. Mlm tu aku dah sediakan satu fail dimana semua surat2 ttg tmpt LI aku agar semuanya b'jalan dgn lancar tanpa sebarang masalah.

Mak yg memang setia, m'hantar aku s'hingga ke bangunan p'daftaran. Aku bagitau mak supaya dia tidak perlu m'nunggu aku sbb aku rasa mesti lama kalau nak tunggu. Aku sampaikan pd mak supaya jemput aku tengahari nanti kerana aku akan makan di rumah sekali juga m'nunaikan solat zuhur di rumah. Belum lg biasa dgn keadaan di sekitar univ. kerana univ ni tempatnya luas, penat b'jalan lg. Jd aku terus m'nuju ke tempat yg dimaksudkan. S'tibanya di pintu pejabat aku nampak ada pelajar dr politeknik lain yg akan sama2 m'jalani latihan praktikal di univ. cuma kami masing2 akan ditempatkan di fakulti dan jabatan yg b'beza2 mengikut jurusan yg kami ambil di politeknik masing2.

Aku sempat b'kenalan dgn beberapa pelajar praktikal lain antaranya dr Politeknik Merlimau, Politeknik Dungun, Politeknik Johor Bahru dan yg aku ketahui hanya aku s'org shj dr Politeknik Shah Alam yg m'jalani latihan di situ. Lps kami diberi penerangan oleh staf di pejabat pendaftaran kami diberi tempat2 yg sesuai utk kami m'jalani LI. Ketika itu, aku ditempatkan di Fakulti Kej. Awam dan Alam Sekitar di bahagian makmal.

Aku pergi ke pejabat Fakulti utk daftarkan diri di sana sbb aku dah kira mcm staf. Walaupun aku rasa tak setaraf dgn staf2 yg lain. Jenuh aku m'cari fakulti yg di maksudkan rupa2nya b'sebelahan je dgn bangunan pendaftaran td. Penat je aku b'jalan dan t'pusing2 mcm gasing, jalan sorang2 pulak tu takde kawan. Akhirnya aku sampai juga dlm pejabat p'daftaran. Lama aku duduk kat sofa tu. Td aku dah bgtau org kat kaunter tp dia suruh aku duduk dulu. B'sabar la.

Aku p'hatikan semua student univ. keluar masuk pejabat uruskan segala masalah dan tiba2 aku t'nampak dgn org yg aku cukup2 kenal. Aku pun sapa dia. Dia selalu dtg rumah aku sbb dia kawan pd kakak angkat aku yg mmg student univ. juga. So aku ada la kawan utk b'bual sementara aku tunggu org di kaunter panggil aku. Kami sempat bbual dan b'tanya khabar. Tak sangka akhirnya jumpa lg. Mcm2 aku tanya pd kakak tu.

Tiba2 ada kawan dia dtg so dia b'bual la dgn kawan dia tu. Aku kat sebelah dengar je. Ada juga kakak tu kenalkan kawan dia pd aku. Tp aku tak ambil port sgt just say hai je. Huh!!! sombong betul aku ni...apa boleh buat. Masa aku tunggu tu, dia duduk la s'belah aku dan aku perasan kakak tu dah pergi. Dia bbual dgn aku sekejap. Mcm polis pencen byk sgt dia interview aku. Aku ckp la yg aku dtg nak buat LI kat situ. Dah tu aku mcm malas2 nak layan sangat. Sombong lg.

Harap2 la cepat aku dipanggil masuk dlm pejabat. Tak lama tu aku pun say bye kat kawan kakak tu. Aku masuk ke dlm slps aku dipanggil. Ada la juga aku dikenalkan dgn b'berapa org staf kat situ. Tapi aku tak m'gharap pun, bkn aku sombong tp aku rasa aku cuma pelajar praktikal bukannya staf tetap kat situ. Lps aku dah b'jumpa dgn pegawai yg uruskan latihan aku kat situ aku disuruh tunggu lg penyelia yg akan bawa aku ke makmal di mana aku ditempatkan utk m'lakukan tugas2 harian. Penantian itu suatu p'yeksaan.

Alhamdulillah akhirnya dah selamat aku kat pejabat td. Aku dah dibawa ke makmal yg aku kena buat tugasan2. Aku dikenalkan dgn beberapa staf lain yg ada dlm makmal. Td aku dah call mak aku awal2 supaya dia tunggu di tempat td dia hantar aku. Bukan apa aku taknak susahkan mak aku cari jalan ke makmal ni. Silap2 jalan mak aku boleh sesat pula. Pergh!!! penat gila aku b'jalan dr belakang ke depan. Aku igt tak jauh nak b'jalan rupa2nya jauh juga siap sesat2 juga la aku s'panjang p'jalanan tu. Tp aku ni pandai sikit sbb tak malu nak tanya org yg aku nampak.

Lama juga aku tunggu mak kat situ. Tiba2 aku ditegur dgn org lelaki kawan pd kakak yg aku tegur kat pejabat fakulti td. Dia tanya aku tunggu siapa, aku jawab la tunggu mak ambil. Siap tanya aku duduk mana...eleh kalau nak hantar takpe la juga ni cuma nak tanya je. Lps aku bgtau aku duduk kat mana dia mcm t'kejut sbb dia kata dia duduk satu taman dgn aku cuma dia duduk kat taman belakang aku duduk taman yg di depan. Siap dia tanya lg aku duduk jalan apa. aku pun bagitau je la yg aku duduk kat jalan cempedak. Dia lg t'kejut sbb dia kata hari2 dia lalu jalan situ cuma dia tak tahu rumah aku yg mana satu.

Aku cuma bgtau yg rumah aku pagar biru. Aku siap cakap lagi "lps ni kalau lalu dpn rumah saya jangan lupa hon2 sikit ea". Hahahaha sengal aku cakap mcm tu. Cari nahas je aku ni. Suruh org buat mcm tu. Aku tanya dia nak balik naik apa sbb kalau dia naik kereta boleh la aku tumpang. Aku ni mmg sembarang je siapa2 je aku nak tumpang, kenal pun baru berapa minit dah nak tumpang2 org. Dia kata naik motor je. "Nanti saya lalu depan ni naik motor RXZ biru." Dia tunjuk la kat aku jalan yg dia maksudkan. Aku cuma angguk je tak cakap apa2 pun. Lps tu dia pun say bye kat aku mcm aku say bye kat dia di pejabat fakulti td. Aku senyum je kat dia.

Tak berapa minit tu aku pun nampak dia lalu sbb dia kata dia naik motor RXZ biru. Siap hon2 kat aku lg. Hahahaha aku ketawa dlm hati. Mentang2 td aku cakap kalau lalu depan rumah nanti hon2 so kat situ juga dia hon aku. Malu beb!!!! nasib takde org nampak. Aku t'gelak la juga. Baru aku nak duduk mak aku pun sampai. Rupa2nya mak lambat sbb mak jemput adik balik sekolah.

Mlm tu aku dpt satu mesej ni "Awak nampak tak td saya naik motor biru?" Hish!!! mana pulak dia dapat no tel aku secepat itu. Adoi!! gawat2. Puas aku tanya dia. T'fikir ni mcm mana dia dpt no aku, takkan minta kat fakulti kot. Sengal je. S'ingat aku td mmg takde bg dia no tel aku pun pd dia. Jujur dia bgtau dia minta pd kawan dia yg dia jumpa di fakulti td. Maknanya dia minta dgn kakak yg aku kenal la tu, k'betulan kakak tu masih simpan no aku. Hemm...apa boleh buat aku tak sempat nak elak. Kakak tu dah bg dulu.

Sejak tu la aku kenal dia ni. P'tama kali aku kenalkan dgn family aku time aku jemput dia dtg birthday kakak aku sbb kitaorg ada makan2 besar. Tak sangka pula dia tu tak malu so dia pun datang la. Aku ni mmg semua kawan nak kenalkan pd family sbb aku tak suka sangat rahsia pd family dgn siapa pun aku b'kawan walaupun baru kenal. Yg dah lama pun kadang kala aku tak sempat nak kenalkan pd keluarga.

Lps dah kenal tu aku siap dah hafal lg bunyi motor dia. Kalau lalu dpn rumah aku tu confirm betul la sbb aku intai dr cermin tingkap. Dia bukan nampak pun aku intai dia dr cermin. Aku tak pernah bgtau dia pun. Adik aku pun dah dpt teka bunyi motor dia kalau dia lalu dpn rmh aku. Semua tu hanya tinggal kenangan sbb skrg ni tak pernah lagi aku nampak kat mana2 ada RXZ warna biru. Kalau ada pun aku tak mahu ambil tahu siapa p'miliknya. Biarlah yg lepas tetap jd sejarah dan apa juga perkara yg akan dtg pula aku lalui dgn penuh tabah.

S'sungguhnya SERIBU BAYANGAN ini aku dedikasikan dalam p'temuan p'tama dan t'akhir aku dgn RXZ Biru. P'mintaan aku di dlm hati, janganlah dia singgah lg dlm hidup aku walaupun sekejap sbb aku tak dpt nak tanggung apa yg akan b'laku s'kiranya dia hadir juga tanpa diundang kerana Allah yg akan m'hantarkan dia seperti dahulu kala. Sekian...

Damasutra

Seribu Bayangan


Kau masih menduga sehingga kini
Andai ku bersenda dengan teka teki
Seribu bayangan aku gambarkan
Masih lagi kau tak mengerti

Sedalamnya lautan tingginya bulan
Bisa disentuh dengan pengetahuan
Sepahitnya hempedu bisa ditelan
Jika itulah penawarnya

Inikan pula perasaan
Yang lahir dari jiwa
Dan kita sama sama merasa
Denyut kasihnya

Bukan sengaja aku merahsiakan cinta
Tapi curiga kau kan tersalah sangka
Kerana kita rasa bangga bila dipuja
Dan rasa keji bila dihina

Kerna kita menolak segala bencana
Dan asyik bergembira dengan nikmatnya
Sedangkan semua ini adalah takdirNya
Dan kita harus bersyukur sentiasa

Bukannya teka teki gurauan hati
Sekadar melindung kasih yang tersembunyi
Bukan mudah mencari kasih abadi
Dalam terang ia sembunyi




No comments:

Zone Wida Tersayang

LIKE
: Wida love to talk :
: Wida love to read books, magazines, newspapers and other :
: Wida like to hear opinions and views of those around me :
:I'am a positive minded and like something unique and beautiful:
: I have a collection of cans of Coca-Cola and Pepsi, other than that I like to collect the school badge and I like to write what comes tp mind :
: I like to capture pictures and I really interested in photography because it is very artistic and creative :