engkau boleh !!

Wednesday, June 8, 2011

Aku dan RXZ Biru Lagi

S'panjang aku b'gelar student praktikal aku pergi kerja tak pernah bawa kereta. Dah pastinya mak k'sayangan aku la yg paling setia hantar dan ambil aku pergi dan balik kerja. Bukan aku nak susahkan mak aku tapi dah takde cara lain yg m'bolehkan aku pergi kerja so emak la yg akan hantar aku. Lgpn sblm aku start practical emak mmg dah sanggupkan dirinya utk hantar aku tiap pagi slps dia hantar adik aku yg bongsu pergi sekolah menengah form5 mak balik semula ke rmh ambil aku. Aku pergi kerja lewat sikit dari budak2 sekolah kononnya nak elakkan dari traffic dan jalan sesak tp tak boleh juga sbb kitaorg t'paksa pulak b'sesak2 dgn student univ. yg nak pergi kuliah tiap2 pagi sblm jam8 pagi. Hemm...terpaksalah b'korban masa.

Kalau time tghr mmg mak akan ambil aku balik sbb makan kat rmh lagi jimat dan aku boleh la solat kat rmh bila time zuhur. Kalau solat asar tu mmg aku buat kat rmh la lps balik dr kerja. Satu hari ni, lps mak aku ambil aku kat univ. tu pd waktu tghr mak aku kata dia taknak hantar aku semula pergi kerja. Aaiiikkk!!! pelik bin hairan. Jd aku ni kena pergi kerja semula naik apa? takkan la nak naik bas. Adoi...taknak la. Bkn tak sudi tp tak larat nak menapak b'jalan jauh2 ke bengkel yg aku buat praktikal tu. Jauh la juga kalau dr pintu utama nak smpi kan ke pintu bengkel tu. Kalau aku b'lumba dgn semut confirm kalah, semut yg sampai dulu sbb lalu short cut aku ikut long cut.

Tiba2 mak aku ni dalam diam dah janji dgn p'milik RXZ biru suruh hantar aku ke bengkel tmpt aku praktikal. K'betulan time tu dia ada kuliah petang. Baliknya pun sama waktu juga dgn aku. Adoiii kena naik motor RXZ lg. MALUUU!!!! Kalau boleh mmg tak nak la naik tp mak dah suruh so apa boleh buat t'paksa la juga gagahkan naik motor. Kenapa la mak aku ni sporting sgt. Smpi suruh aku tumpang motor org pergi kerja. Ni kali ke dua kot aku naik motor dgn dia lps aku dgn dia pergi bandar jalan2.

Hr tu aku pakai helmet yg ada kat rmh aku, helmet yg mmg lama ada dlm gerobok kat rmh aku tu abang aku punya tp dia suruh simpankan. Rmh aku ni mmg 1 motor pun takde. Taknak la aku pakai helmet yg dia bagi sbb tak selesa. Konon nak pakai helmet sendiri hah ambik aku!!! helmet sempit gile...saiz apa aku pun tak tahu, sakit telinga aku t'sepit, kepala aku ni pun pening2 bila turun dr motor. Padan muka aku yg b'lagak ni. Hemmm....dah mmg aku tak suka pakai helmet kali ni t'paksa pakai pulak. B'tahan je aku bila duduk atas motor RXZ tu.

Mcm dah jadi kebiasaan, lps aku duduk atas motor dia aku check dulu ruang tmpt duduk aku tu make sure takde ruang kosong kat belakang tmpt duduk aku. Itu maknanya aku duduk tak la terkedepan sgt. Ada la juga ruang tengah biar angin dapat lalu kat tengah2 celah antara tmpt duduk aku dan dia. Hahahaha. Sengal alam...apa igt aku nak sgt ke duduk rapat2 atas motor ni. Kalau org dah kahwin takpe la. Mak aku mcm biasa la intai kat cermin tingkap, mak siap lambai2 tgn kat aku lagi time tu.

Sblm jam2 ptg aku kena masuk bengkel dan dia masuk kuliah, kitaorg dah sampai. Aku saja suruh dia cepat. Lps aku tunggu dia habiskan makan kat rmh aku tu, cepat2 aku siap supaya lps dia habis je makan terus kitaorg gerak dari rumah. S'benarnya aku cuak juga kalau kena tahan dgn pak guard sbb dah ada amaran pelajar tak dibenarkan b'boncengan antara perempuan & lelaki. Tapi hari tu kami t'lepas, nasib baik. Dia pun cepat2 hantar aku sampai depan pintu bengkel. Aku s'benarnya takut juga kalau t'serempak dgn student2 and staf2 kat area bengkel tu. Tak pasal2 ada pulak gosip2 yg aku dapat. Nasib baik time tu line clear.

Tp ada juga time tu s'org staf k'betulan lalu kat situ dia senyum je. Bila staf tu t'serempak dgn aku dia mula la tanya "pakwe ke yg hantar td?" adoiiii malunya aku. Aku senyum je tak nak komen apa-apa bila jadi tanda tanya. Lgpn staf tu sporting tak mcm staf2 yg lain semuanya pandang aku ni mcm org takde perasaan je. Sedih hati aku sbg student praktikal. Aku ingat dpt la kawan tp rupa2nya aku dapat lawan. xpela aku redha, siapa la aku yg kecil ni kat mata staf2 yg lain. Apa pun aku selesaikan tugas aku sbg student praktikal.

Ok...stop cerita tu, aku tak sanggup nak ingat2 lagi luluh hati aku ni. S'panjang nak habiskan sisa baki kerja petang tu aku ni tak buat kerja pun sbb aku dah selesaikan awal2 lagi. Petang tu aku hanya m'jaga pelajar yg buat projek kat bengkel. Jd ada masa t'luang tu aku masej2 dgn pemilik RXZ biru. Aku bagitau dia supaya balik lewat2 sikit sbb tak nak org nampak aku naik motor dgn dia. K'betulan dia kata dia mmg kena keluar kelas lewat sikit. Alhamdulillah selamat.

Jadi aku suruh dia ambil aku kat tmpt aku punch card. Mcm biasa la student praktikal pun mcm staf lain juga perlu punch card masuk dan balik kerja. Dr bengkel aku jalan kaki m'nuju ke bangunan pentadbiran univ. sbb kat situ la kena punch card. Tak jauh pun bangunan tu so aku jalan kaki je ke sana. Jd aku dah bagitau dia bahawa aku tunggu dia dkt bangunan yg aku maksudkan. Dia pun faham so m'mudahkan la urusan. Aku dah pesan kat dia, kalau dia dah sampai kat bangunan tu aku minta dia masej aku je.

Aku mcm org apa je kat bangunan tu sbb tengok org punch card. Ada yg senyum ada pulak yg sombong. Huh ingat aku ni bukan manusia ke, takpe aku masih sabar lagi dgn org2 mcm tu. Mungkin takde gigi kot sbb tu diaorg taknak senyum. Aku fikir positif je time tu malas nak fikir yg negatif. Agak lama la juga aku berdiri sbb aku tak dapat lagi masej pemilik motor RXZ biru. Lps aku rasa kawasan bangunan tu lenggang takde org, baru la motor RXZ sampai sbb aku nampak dia dari jauh dah b'henti kat ruang parking motor.

Aku pun b'jalan dapatkan dia. Tapi time tu aku siap2 pakai helmet dari depan bangunan sbb aku make sure takde org nampak aku yg naik motor tu. Hahahaha bijak tak aku...kuang3... aku yg sengal. Ni lagi satu hal, nak lalu kat gate univ. ni...takut kena tahan dgn pak guard. Emmm tak kan la nak b'lakon sbg suami isteri yg aku konon2nya pegang pinggang dia masa lalu keluar gate univ. tu. Tak pasal2 dapat dosa lagi hari tu. Cukup2 la dosa naik motor dgn bukan muhrim. Tapi Tuhan nak selamatkan aku, kali ni aku t'lepas lagi. Alhamdulillah amin...

Dia bawa motor laju juga la sbb kitaorg masing2 nak kejar solat asar takut t'tinggal. Kali ni aku tak sempat pula nak check ruang tempat duduk sbb aku rasa dah selamat kat gate tadi so aku terus lupa la yg aku patut check ruang tmpt duduk. Sampai kat selekoh nak masuk ke taman tempat tinggal aku tu baru aku terasa kali ni aku memang2 dah "TERKEDEPAN" sbb aku terasa lain sgt2. Ada panas sikit2. Aduh....gila2!! mcm mana aku boleh tak perasan yg aku dah masuk ruang tmpt duduk dia. Aku mmg tau ruang tmpt duduk blkg motor RXZ tu mmg tak besar mana pun. Cukup2 je muat punggung aku duduk tau. Hehehehe...

Sampai je depan rumah, dah turun dari motor aku mmg tak tanggalkan helmet aku. Aku dgn muka slumber yg mmg dia pun tak nampak muka aku macam mana rupanya terus masuk rumah. Bila dah tutup pagar aku cuma lambai2 tangan kat dia je. Lps tu aku dah tak pandang belakang lagi. Malu la sbb aku dah duduk t'kedepan tadi. Malu sangat2 dlm hati je...hihihi. Mak pun tak perasan aku balik time tu, aku senyap2 je buka pintu rumah.

Lps solat asar aku masej sbb nak ucapkan terima kasih sbb hantar aku tadi. Ada ke patut dia boleh ungkit pasal td aku t'kedepan...malunya aku. Aku ckp la tak sengaja...dah dia bawa motor laju sgt so aku tak dpt nak kukuhkan kedudukan aku time tu. Lgpn aku leka fikir apa entah time tu, pasal tu la leh t'jadi mcm tu. Lps ni aku taknak lg naik motor dgn sesiapa pun lepas peristiwa aku t'kedepan tu, sedap2 je dia duduk depan aku yg kat belakang ni sengsara tidak sedar.

Sampai sekarang aku tak pernah lagi naik motor RXZ sbb semua tu hanya tinggal kenangan, kali ni aku t'ingin pulak nak naik motor besar yg b'kuasa tinggi tong minyak kat depan. Entah kenapa dari dulu aku minat sangat dgn motor2 besar ni. Aku panggil motor2 besar tu "motor tong minyak kat depan". Tapi siapa nak bawa aku. Adakah aku berani naik motor besar. Aku pernah t'fikir nak ambil lesen motor b'kuasa tinggi tp ada halangan dari mak aku. Emm...takpe la maybe ada hikmahnya aku tak dpt ambil lesen motor besar maybe hikmahnya aku dpt suami yg ada motor besar. Dapat bawa aku jalan2 keliling negeri pun ok la. Hahahaha berangan je aku ni. Mimpi je la aku ni smpi bila2.

Utk hiburkan hati aku sendiri aku dedikasikan lagu ini utk RXZ Biru sbb aku rasa aku tak akan b'sua tanpa wajah dgn dia lagi, tiada lg bicara aku dgn dia sbb aku selalu m'bisu apabila b'temu dia dahulu kerana aku rasa dalaman aku b'getar apabila aku m'mulakan bicara dan hanya senyuman yg dapat aku sedekahkan kepada dia sbb aku adalah insan yg hanya t'senyum dlm apa jua perkara. Sedih pun aku masih lagi mampu t'senyum sbb aku rasa Tuhan maha m'getahui bahawa aku mampu m'harungi apa jua yg DIA berikan kepada aku. Hingga kini tiada lg nama dia yg aku sebut sbb dia hilang dlm memory kepala otak aku yg aku dah tak dpt nak save lagi. Sorry....

Renungan Terakhir

Artist: Nora

Sebelumnya kau pergi
Renunglah ku di sini
Kerna mungkin terjadi
Kita takkan bersua lagi
Anggaplah pertemuan ini
Mungkin yang terakhir
Dan tak usah
Kita kesali
Atas apa yang terjadi

Banyaknya pengorbanan
Telah ku pertaruhkan
Mungkin tiada bermakna
Telah banyak mengguris rasa
Untuk itu maafkanku
Kiranya menggangu ketenagan
Dalam hidup mu yang tak perlu kehadiranku

Dugaan...
Inikah dugaan untukku
Hujungnya yang tak seindah mimpi
Hanyalah igauan ngeri
Kau yang pernah ku rindu
Mudahnya berlaku
Mengapa begitu
Berubah layu
Aku menerima
Salam perpisahan
Segalanya sebagai ingatan
Biarlah impian kan berlalu dengan mu



No comments:

Zone Wida Tersayang

LIKE
: Wida love to talk :
: Wida love to read books, magazines, newspapers and other :
: Wida like to hear opinions and views of those around me :
:I'am a positive minded and like something unique and beautiful:
: I have a collection of cans of Coca-Cola and Pepsi, other than that I like to collect the school badge and I like to write what comes tp mind :
: I like to capture pictures and I really interested in photography because it is very artistic and creative :