engkau boleh !!

Tuesday, June 14, 2011

Teringat Lagi RXZ Biru

Kalau nak diingatkan ttg pemilik RXZ Biru ni aku pun tak tahu nak kata apa. Kenapa dia b'kenalan dgn aku dulu tu pun sampai sekarang m'jd tanda tanya. Memang la nama kawan ni selalu datang dan pergi. Kadang kekal lama dan kadang hadir hanya seketika. Tp kawan yg mana pernah b'tandang ke rmh aku akan m'jadi ingatan buat aku dan s'keluarga sampai bila2. Ada la b'berapa perkara yg aku masih igt lg ttg pemilik RXZ Biru ni dan aku rasa mmg takkan dilupakan sampai bila2. Aku story sikit la mana2 peristiwa yg aku masih ingat.

Rmh yg aku duduk sekarang ni dia la yg tolong catkan. Mana tidaknya, setiap kali pandang dinding rumah t'ingat kat dia. Time tu kami b'dua cat rumah sama2 tp aku byk rehat sampai aku t'tidur2 k'penatan. Dia relax je cat sampai ke petang. S'benarnya k'betulan dia ada cuti jd mak aku ajak la dia balik ke kg di rumah kami yg baru ni, nak minta tolong dia catkan rumah. Mak aku bagi upah la lepas tu sbb dah gunakan khidmat dia. Yg aku kesal masa tu bila aku curi tulang, aku pergi bilik air kononnya aku nak rehat kejap. Entah mcm mana aku tiba2 dengar ada benda jatuh, alamak!!! hp aku t'jatuh dlm lubang tut.

Punya la dia gelakkan aku. Siap perli2 aku lg dgn buat2 tutup hidung. Kononnya hp aku tu b'bau. Kurang asam jawa btl dia. Sedih aku. Aku masih igt lagi mak aku cakap kat dia "makcik saja buat rmh besar sikit, nanti boleh la anak kamu dgn ida main basikal dalam rumah, nak main badminton kat dlm rumah pun boleh". Adoi!!! t'kejut aku masa tu dengar mak aku ckp mcm tu. Suka la mak aku ni buat gempak. Ada ke ckp mcm tu. Dia t'gelak je time tu. Pd aku, takde maknanya anak aku dgn dia. Kami hanya kawan saja tak lebih dr itu.

Ada sekali dia ikut kami pergi kenduri kahwin anak sepupu mak kat Felda Kledang so kami b'lima m'naiki kereta. Mak ajak dia sbb abah aku tak dpt pergi so dia sbg lelaki yg mak aku harap dia dpt jd peneman ketika ke sana. P'jalanan agak jauh la juga dan time tu aku kena duduk sebelah dia kat dlm kereta. Aku ni agak makan ruang juga la bila duduk tu. Kesian aku tgk dia mcm tak cukup ruang je nak duduk. Dah aku ni duduk kat tengah2, bila mak aku lalu selekoh tu saja je mak aku ni buat selekoh maut smpi org dlm kereta jadi m'giring ke kanan ke kiri.

S'panjang p'jalanan tak la kami b'bual sgt cuma kami saling b'bual di henset. Apa yg aku rasa aku nak cakap, aku akan taip kat dia dan bagi dia baca. Lps tu yg bestnya dia pun balas juga taip kat henset aku tu. Sengal betul la kitaorg time tu. Mak yg m'mandu time tu sekejap2 tengok cermin belakang. Eleh mak sebenarnya intai kitaorg tgh buat apa. Takkan la mak aku nak intai atok aku yg duduk kat sebelah aku tu, takde maknanya. S'belum naik kereta lg mak aku dah ckp suruh aku duduk tengah aka s'belah dia sbb mak aku kata atok duduk kat tepi supaya dpt b'sandar.

Jadi aku ni nak b'sandar kat mana. Takkan la aku nak b'sandar kat dia pulak kan tak main la. Tp dlm hati t'fikir juga, kalau aku sandar kat dia apa ea rasanya. Hahahaha....berangan la aku ni. Mak aku ni setiap kali sampai kat satu2 kawasan tu mak akan explain kat dia dan bila dia t'pandang signboard DESARU dia pun tanya la kat mak aku itu laut ke? Mak aku kata ya dan tiba2 mak aku ckp "kalau nak tengok desaru makcik boleh bawa kamu ke sana kita ambil2 angin tengok laut sekejap". Akhirnya mak aku betul2 pilih jalan ke desaru s'mata2 nak tunjuk kat dia.

Kami pun turun la dari kereta dan aku rasa mak aku penat m'mandu sbb tu dia kata nak singgah desaru s'kejap sbb mak nak rehat. Puas ni aku dgn adik aku tangkap2 gambar kat tepi laut tiba2 mak aku cakap "kenapa tak ambil gambar dgn dia?" Emm...nak tak nak aku pun b'diri la s'belah dia tangkap gambar sama2 dan adik aku time tu yg tolong tangkapkan gambar. Ada ke mak aku dgn atok aku jadi pemerhati tgkkan aku dgn dia gambar b'dua. Hmm...biarkanlah asalkan mak bahagia dan seronok. S'kurang2nya ada la kenangan aku tangkap gambar b'dua dgn dia.

Tak jauh p'jalanan kami sampai juga di rumah pengantin. Punya la riuh dan meriahnya kat sana. Entah mcm mana saudara2 aku ingatkan dia ni anak sulung mak aku. Dah semua saudara mara aku panggil dia abang. Aku t'gelak je dlm hati. Belum lagi kami p'kenalkan dia kat saudara mara. Nasib la kami ni saudara mara yg jarang b'temu so masing2 igt mak aku dah ada anak sulung lelaki yg dah besar. Mak aku pun tak byk cakap 'ye' kan aje lah kalau dah mcm tu.

Tp aku pun t'fikir juga s'benarnya kalau mak p'kenalkan pd saudara mara, mak nak bgtau yg dia tu siapa, anak mak ke, anak angkat ke, atau boyfriend aku ke. Kalau yg lain2 tau dia tu bkn anak mak aku mesti diaorg tanya kalau bukan anak takkan la sanggup bawa pergi sana sini. K'betulan s'minggu sblm tu mak bawa dia diam2 pergi jumpa adik beradik atok aku kat Felda Ayer Hitam. Rupa2nya rumah yg aku pergi tu anak pd atok yg duduk kat Ayer Hitam tu. Adoi!!!!

Aku panggil Atok Uteh je. Atok uteh tu asyik senyum2 kat aku je. Senyum penuh makna sambil mata dia pandang2 kat pemilik RXZ biru. Yg aku tak tahan tu Atok Uteh boleh ckp "itu calon suami wahida kan?" wow wow wow...tak sangka atok2 boleh cakap mcm tu. Aku igt nama atok2 ni takkan ckp mcm tu. Aku t'kesima s'kejap dan ada juga la rasa t'kejut. Memang aku tak sangka atok uteh nak ckp mcm tu. Aku senyum je sambil aku cakap 'agaknya la kot'. Hahahaha....

S'lama aku duduk kat rumah pengantin tu atok uteh asyik duduk sebelah aku dgn dia je. Eleh!! konon nak korek rahsia la tu. Haaaa betul tekaan aku. Mula dah atok tu soal mcm2. Tanya aku kenal dia kat mana, dia org mana dan yg paling best atok uteh ckp "atok b'kenan la kalau wahida kahwin dgn dia". Stright to the point takde simpang2 lagi. Ketawa aku kat situ juga. Aku ckp atok ni ada2 je la. "Atok Uteh suka dia. Kalau dia jadi suami wahida pun atok lagi suka".

Fuh!! nasib baik time tu mak aku panggil makan. Aku igt aku dpt la larikan diri dari atok uteh tp tak sangka pulak atok uteh boleh ikut aku juga. Pemilik RXZ biru pun ikut kat belakang aku juga time tu sbb dia pun belum makan. Atok Uteh tu siap suruh dia duduk sebelah aku lagi, suruh aku cedukkan nasi dan lauk utk pemilik RXZ biru. Adoiii!!! aku kena layan dia mcm dia tetamu kehormat la gayanya. Semua aku yg buatkan utk dia, nasib la aku tak kena suap dia makan.

Benda ni tak b'akhir lg di sini. Kami b'mlm kat rmh Mak Long anak Atok Uteh. Kat sini lg best sbb nak tidur malam. Hahaha fikir2 kan la kalau bab nak tidur ni. Gempak la juga. Lps kami bersihkan diri, solat maghrib dan isyak kami b'kumpul ramai2 sambil minum malam. Kat sini la mcm2 yg aku cover2. Duduk tu mulanya duduk jarak2 la tp tiba2 mak long tegur sbb dia duduk jauh2. So kat situ t'paksalah duduk dekat2. Part b'gurau tu mak aii...ada plak mak long nak jodohkan dia dgn anak mak long. Tiba2 pulak dia tgk aku. Aku pun angkat kening je =)

Dah lewat malam mata aku pun dah tak larat. Tiba2 mak long tanya dia nak tidur kat mana. Tidur dekat mak ke nak tidur kat tempat lain. Hahahaha gila kan. Eeee...ada hati pulak dia nak tidur dgn kami. Cepat2 dia cakap dia tidur kat depan TV. Pergh!! dia tidur tu tak jauh dr tempat yg aku tidur dgn mak, atok dan adik aku. Bilik semua dah penuh dgn sedara mara yg lain. B'sepah semua tidur asalkan selesa. Sempat aku mesej dia "Jangan mimpi pulak tidur t'golek2 sampai tempat kitaorg." Dia balas juga "kalau tak sengaja, takpe kan." Mmg cari pasal.

K'esokkan harinya, aku t'serempak dia keluar toilet dia baru lps mandi. Smart juga dia ni pakai kain pelekat nak solat subuh. Rambut dah siap sikat dr dlm bilik air. Hahaha...lucu, sampai ke situ pulak aku perhatikan dia. Masa dia keluar tu dia tak perasan aku dah tunggu depan pintu tp aku tunduk je la sbb muka baru bangun tidur takkan nak tunjuk kat dia. Hampeh nanti aku kena gelak dgn dia. Lepas aku bersihkan diri dan solat subuh, aku b'bual2 la dgn dia. Takkan nak buat tak nampak pula lagipun kesian la kalau dia tak dilayan. Nanti dia segan pulak. So aku cover dia.

Awal pagi kami b'siap2 utk ke majlis perkahwinan dua pupu aku tu. Al maklum la adat Johor ni selalunya mesti ada majlis khatam Al-Quran dan bacaan berzanji. So, atok aku dan mak aku ni selalu sgt ikut majlis2 ni lagipun mak dan atok dah biasa. Aku bantu la apa2 yg patut kat rumah pengantin tu. Dia pulak dah kena tarik dgn pak long supaya duduk kat luar tolong uruskan meja makan utk tetamu. "Pandai2 la ya jaga diri" aku mesej kat dia. Dia kata dia dah biasa so tak kisah la. Siap aku pesan kalau siapa2 tanya dia anak siapa jawab je anak Mak Long Tok Uda.

Sah mmg dia kena soal kat luar dgn semua sedara mara mak aku. Jenuh dia nak m'jawab tp reti juga sbb sedara mara mak aku ni cakap kat dia "kamu tak ingat la sbb masa kita jumpa kamu dulu kecil lagi. Bila dah besar jarang ikut keluarga ke sana sini" bila sedara mara p'kenalkan diri mereka pd dia. Emm tak sangka betul la. Pandai je dia cover2. Lps habis majlis bacaan Al-Quran dan berzanji kami sekeluarga pun m'jamu selera. Atok Uteh tu ada lagi, dia yg duduk dr tadi kat sebelah aku senyum penuh makna. Macam2 dia tanya lg pasal pemilik RXZ Biru ni. Adoi!!!!

Memang kami ni kenyang perut la masa kat rumah pengantin sbb macam2 makanan yg diaorg hidangkan pada kami. Dia pun asyik ckp kat aku yg dia kenyang makan kat Johor ni. Belum tengahari kami dah minta diri utk pulang sbb jauh p'jalanan kami. Ramai yg suruh tunggu pengantin sampai tapi kami tak dpt tunggu. Tiba2 mak t'jumpa kawan lama dia kat rmh pengantin dah tu kawan mak ajak singgah rumah dia pulak. So ikutkan je la.

Kami b'salaman la dgn saudara mara dan last aku salam Atok Uteh. Emm dia cakap lg "kalau dia jadi suami wahida atok setuju sgt la" sambil genggam tangan aku masa aku b'salaman. Hahahaha tinggi betul harapan atok uteh tu. Kami pun teruskan p'jalanan m'nuju rumah kawan mak aku yg tak jauh dr rumah pengantin tu. Sampai2 je rmh tu ada la suami dan anak dia perempuan down sindrom sambut kami. Entah kenapa masa nak melangkah masuk tiba2 anak kawan mak aku tu salam dan nak cium pemilik RXZ biru ni. Punya la dia t'kejut masa tu.

"Abang hansem" dalam pelat2 org down sindrom. Kitaorg gelak je kat dia. Budak tu pun nak duduk sebelah dia. Mula2 tu dia diamkan je sampai dia rasa tak selesa. Hahahaha...kesian. Padan muka ramai peminat. Kami minum2 lagi kat rumah kawan mak aku tu. Kwn mak aku ni pun b'minat dgn pemilik RXZ biru ni sampai dia cakap "boleh tak jodohkan anak aku si kakak dgn anak lelaki sulung kau ni". Tet....t'kesima aku m'dengar. Selalunya kalau org tua dah suka tu maka b'kenan la utk dibuat menantu. Emm...ada hati juga makcik ni dlm hati aku.

Beria2 makcik tu nak jodohkan dia dgn anak perempuannya yg nurse tu. Tp anak dia time tu takde kat rumah. Pergh!!! kalau anak dia ada kat rmh time tu mesti anak dia terima pilihan mak dia. Yg aku tak sure apa jawapan mak aku nak bagi. Tp mak aku pandai jawab dia kata "ala anak muda sekarang semua masih nak enjoy belum nak kahwin lagi. Masih belajar belum kerja lagi". Itulah jawapan selamat yg mak aku bagi. Last2 kawan mak aku diam je. Harap2 dia faham. Tak lama tu kami b'ansur pulang. Dalam p'jalanan mula la kami t'gelak2 kat dia. Dia pun ketawa juga.

Kalau tak silap aku dua kali dia potong kek hari kelahiran dia. P’tama di rumah taman, time tu kakak aku kerja kedai kek jd kakak aku balik cuti bawa kek terus mak aku suruh aku dia datang rmh kami sbb nak bagi surprise kat dia la utk potong kek. Mcm biasa dia dtg mlm tu tepat pd masanya. So, lps makan malam kami m’raikan hari ulang tahun kelahirannya. Ada la kami nyanyi lagu selamat kat dia. Mmg happy la mlm tu, makan2 kek sambil b’bual2 dan tengok tv.

Dia kata selama dia hidup dia tak pernah sambut hari lahir dia dgn potong kek. Emm...t’haru juga la dgr pengakuan dia. Kami adik-beradik selalu juga la potong2 kek tapi makan sendiri dgn ahli keluarga je. Muka dia aku tgk time tu ada la mcm sedih sedikit, mungkin saat itu dia teringatkan keluarganya yg entah di mana berada. Aku tak ambil port pun nak tanya pasal family dia sbb dia tak pernah cerita pada keluarga kami. So, biarkanlah mungkin dia ada sbb kenapa dia tak nak cerita.

Kali kedua kami sambut birthday dia kat rumah baru kami di kampung. Mak aku kata nak celebrate kat situ sbb dia dah tolong catkan rumah kami. Memang semua ruang dlm rumah kami dia yg catkan aku hanya tolong apa yg patut. Mlm tu mak buat laksa dan kami sama2 buat p’siapan utk makan malam kami sekaligus m’yambut kelahiran dia. Kali ni potong kek juga yg mak aku belikan khusus utk dia tp aku yg pilih sbb mak aku yg suruh. Mak aku ni ada je rancangan dia. Aku ikutkan je la.

Mlm tu cuma ada aku, dia, mak, abah dan adik bongsu aku. Kami siap b’gambar2 lg...emm kenangan je semua tu. Bukan ada niat apa2 pun. Yg kelakarnya dia ni, nak potong kek guna pisau pun t’balik. Adoi!!! Mmg la tak selalu potong kek tp nampak sangat mcm jarang pegang pisau. Ada ke nak potong kek guna belakang pisau dan bukan guna yg bahagian tajamnya. Hahahaha...apa la dia ni. Rasanya tiada dlm simpanan aku semua gambar ketika m’yambut hari kelahirannya. It’s ok sbb masih terakam lagi dlm minda walaupun ianya sudah b’lalu beberapa tahun yg lalu.

Ada sekali dia m’minta bantuan kami utk m’numpangkan s’org kawan perempuannya b’malam di rumah taman kami. Masa tu aku t’fikir siapakah kawan perempuan dia. Adakah kekasih hati dia. Dan masa yg dimaksudkan telah tiba. Kawannya datang b’kunjung ke rumah kami dan b’malam di rumah kami utk beberapa hari. Katanya dia dtg kerana ingin b’jumpa kawan lama di bandar. Tetapi yg aku pelik kenapa kawan perempuan dia tak tidur di rumah kawan lamanya.

Kami tetap m’yambut tetamu dan m’hormati sesiapapun tetamu yg hadir. Kehadiran kawannya m’gembirakan hati pemilik RXZ dan aku tak tahu kenapa aku tiba2 jealous dgn diaorg. Aku tgk mereka b’dua duduk rapat, b’gelak ketawa yg m’yakitkan telinga aku, dan yg paling aku ingat tak pernah org mkn kat rumah aku tambah nasi sampai 5 kali kot. Aku tak tahu yg diaorg tu makan ke atau apa. Diaorg mmg puji masakan mak aku sedap tp masa tu terus aku hilang selera nak makan sbb aku rasa lauk yg aku nak makan sudah hbs dimakan mereka b’dua. Terpaksa aku b’puasa.

Malam tu aku tidur dgn kawan dia. Tengah aku baring2, kawan dia tanya aku “adik ada apa2 ke dgn dia” emm cukup b’hati2 dia b’tanya. Aku tak tahu samada itu soalan dr kawan dia atau dia yg suruh kawannya tanya pd aku. “Saya dgn dia hanya b’kawan saja kak. Kami kenal pun secara tak sengaja dan rapat pun secara tiba2”. Aku tak b’niat nak b’terus terang dgn kawan dia atau sesiapa juga. “Itu adik tgh mesej dgn dia ke” tanya kawan dia. “Tak la kak, saya tengah main game” jawab aku ringkas.

Aku malas nak balas mesej dia malam tu, aku cuma cakap kat dia aku penat dan kredit dah nak habis. So, aku tidur malam tu dgn kawannya. Emm...terpaksa la sbb mak aku yang suruh teman, mana tahu kalau2 kawannya perlu apa2 aku boleh bantu. Diaorg dah buat janji bahawa esok pemilik RXZ biru kena hantar kawannya ke bandar utk jumpa kawan lamanya. Hurm...mestilah dia naik RXZ biru tu. Well, mmg betul sbb aku sendiri yg m’iringi kawan dia di depan rumah aku. Aku taknak komen apa2 sbb aku m’mandang dgn mata aku sendiri b’sama mak dan adik bongsu aku. Biarlah...

Aku harap semua ini b’akhir sbb aku sendiri tak dpt m’nanggung perasaan yg entah apa2 dlm hati aku. M’genangkannya m’buatkan hati aku sakit sbb tu aku tak berapa nak suka kalau sesiapa m’yakiti hati aku sbb aku cukup jaga hati aku agar tiada sesiapa yg boleh m’lukakannya. Tetapi akhirnya ada juga manusia yg m’lukakan hati aku dalam diam tanpa diketahui. It’s ok aku b’syukur sbb dihadiahkan dgn perasaan seperti ini dan aku rasa aku perlu cukup kuat utk m’hadapi semua ini akan datang.

Rasanya terlalu panjang apa yg aku cerita kali ini. S'benarnya ada lagi tetapi biarlah aku cerita setakat ini saja. Apa yg b'laku tidak boleh dikembalikan lagi dan biarlah ianya berlalu m'jadi cerita dlm hidup aku. Tidak aku terfikir semua ini akan b'putar kembali dan cukup2 la apa yg aku lalui dan b'kongsi segalanya dgn mak aku yg tersayang. Lagu ini aku dedikasikan utk sebuah cerita realiti bukannya fantasi. Yg ada hanyalah Rindu Bayangan...Terima kasih kerana penat m'baca apa yg t'catat di sini.

Rindu Bayangan – Carefree

Carefree Malaysia

Bila kukenang kurenung gambar wajahmu
Kisah yang lalu tak akan berulang lagi
Lupakan saja cerita lama
Usah dirayu pada yang tak sudi

Janganlah dinanti pada yang telah pergi
Hanya luka lamakan berdarah kembali
Kini kecewa tidak terkata
Mengapakah itu disebut lagi

( korus )
Apalah yang hendak di kata
Sudah suratan takdir yang menentukan
Ooh..oh..inilah ragam manusia
Manis di bibir pandai bermain lidah

Berputar-putar membelitkan kata-kata
Hanya linangan air mata yang menitis
Pada bayangan di angin lalu
Membisikkan kata rindu bayangan

No comments:

Zone Wida Tersayang

LIKE
: Wida love to talk :
: Wida love to read books, magazines, newspapers and other :
: Wida like to hear opinions and views of those around me :
:I'am a positive minded and like something unique and beautiful:
: I have a collection of cans of Coca-Cola and Pepsi, other than that I like to collect the school badge and I like to write what comes tp mind :
: I like to capture pictures and I really interested in photography because it is very artistic and creative :