engkau boleh !!

Friday, December 6, 2013

Pementasan Drama "FRAGMEN 1400"

Assalammualaikum & Salam Kesenian
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Maha Penyayang



Alunan suara yang merdu pembuka tirai teater


Ni kali pertama Wida tengok teater pelajar Fakulti Bahasa Moden & Komunikasi. Actually, 28 Nov 2013 tu Wida nak pergi Teater Beauty & The Beast rupa2nya teater tu minggu depan 4 Dis 2013. Wida dengan Kak Finiey punya la rushing sebab excited nak pilih seat depan. Sekali bila sampai panggung percubaan UPM teater lain pula. So, kami layan je la tengok teater yang ada dah alang2 kan takkan nak balik bilik.

Sinopsis "FRAGMEN 1400"

Kisah bermula dengan seorang insan bernama Dolah yang capik dan mempersoalkan takdir yang menyelubungi hidupnya. Dia berazam untuk menjadi kaya sekaligus mengubah pandangan orang kampung terhadap dirinya. Dolah menggunakan cara yang bertentangan dengan agama untuk menjadi kaya. Jodoh yang dinanti turut bertamu di dalam hidupnya.


Intan Siti Rahimah menjadi suri hati Dolah dan membawa perkhabaran gembira buat Dolah. Adakah Dolah berjaya merealisasikan impiannya. Apakah perkhabaran Intan buat Dolah? Adakah Dolah terus berada dalam kealpaan duniawi?


Untuk mengetahui penamat kisah Dolah, saksikan Pementasan Drama "Fragmen 1400", andai hidup tersasar sesat, hijrah ikhtibar penyelamat. (Cerita diadabtasikan dari buku antologi).




Kata-kata mutiara pembuka bicara


Siapakah dia yang memakai purdah yang sedang diperkatakan oleh si penyampai berjubah hitam.


Sebenarnya Wida tak dapat tangkap lagi permulaan cerita ni. Dah masuk episod seterusnya baru la dapat memahami tentang watak perempuan berpurdah itu adalah kerana wajahnya yang telah berubah rupa.









 Nasihat agar menunaikan solat oleh seorang ustaz kepada Dolah




Dolah yang capik tidak pernah bersyukur dengan apa yang ada. Mahu lebih tetapi meminta dengan cara yang tidak baik bukan meminta dari Tuhan. 




 Bila diseru maka datang la ia...

Masa mula2 nak masuk dewan tu Wida ada tengok gambar pembikinan teater diaorg and than i see the picture 'GHOST'. "Teater ni ada hantu ke?" Wida tanya dengan usher kat situ yang menyambut tetamu. "Emm..kalau nak tahu kena la tengok dulu" jawab usher2 yang ada kat situ.


So, ini la hantunya. Seram la juga masa mula2 dia keluar tu memang sebijik real beb. Wida tak tipu. Masa hantu ni keluar pun semua penonton dalam panggung percubaan menjerit lagi2 perempuan la termasuk Wida. Serius sekali tengok memang macam hantu betul. Tapi bila tengok kaki dia pijak lantai dewan rasa lega la :)



 Bomoh tu ada beri tangkal kepada hantu kerana itu ia diseru oleh bomoh



 Mari datang dekat lagi dengan ku...






Saat hantu mula berjalan meninggalkan penonton dia sempat menoleh kepada penonton. Masa tu rasa cuak la juga Wida tengok. Rupa2nya ada al-kisah juga yang terjadi dibelakang pentas selepas dia keluar, katanya dia kena rasuk....kesian dia yang melakonkan watak hantu.


 Apakah ini???


 Dolah si capik menarik pocong



 Selepas menanam mayat yang berbungkus tadi, maka Dolah dengan sekelip mata mendapat harta.


Dolah sudah berubah dari masa ke semasa. 



 Dia punya doktor peribadi yang memberinya kasut.






 Dolah punya make up artis peribadi yang setia



 Dolah dah tak capik lagi. Kasut yang diberikan oleh doktor peribadi sangat sesuai disarungkan dikakinya. 



 Dolah punya skandal



 Arkitek yang mereka rumah untuk Dolah






 Skandal Dolah tak suka rekaan arkitek tersebut lalu memujuk Dolah untuk menukar yang lain.




 Arkitek yang menurut perintah


Semua orang dibawah Dolah diumpan "adakah kamu sudah mendapat duit???"


Berehat sebentar...








 Dolah sudah berkahwin dan punya isteri.




 Intan mengandung...




 Intan Siti Rahimah

Tidak dibenarkan ke surau dan bergaul dengan orang kampung. Dolah tidak mengizinkan




 "Tapi mengapa abang???" tanya Intan Siti Rahimah. 


Sedap suara Intan Siti Rahimah memanggil suaminya 'abang'. Seperti memujuk agar dia diizinkan untuk berbakti kepada orang kampung.



Perbincangan orang kampung yang sudah tidak punya tanah. Tanahnya dibeli oleh Dolah.







 Wanita itu pengsan. Dia mengandung. Dia nampak gajah.



Perbalahan mula terjadi antara penduduk kampung





 Ustaz datang untuk memberi nasihat. Lalu bersurailah semuanya.



 Sedang Dolah mendapat harta dari jalan yang tidak baik maka datanglah roh ibunya yang menuntut untuk Dolah bersemadikan ibunya di tempat yang betul.







"Wahai Dolah anakku. Mengapakah engkau menanam ibu dihalaman rumah. Semadikanlah ibu di tempat yang betul. Ibu terseksa dengan perbuatan mu" mohon si ibu yang telah meninggal dunia. Mayat yang Dolah tarik tadi adalah mayat ibunya.



 "Ibuuuu...jangan tinggalkan Dolah" rayu si Dolah yang capik.




 "Maafkan Dolah ibu..."


Akhirnya Dolah menyesal diatas perbuatannya.


-T A M A T -

Antara Barisan Pelakon Teater Yang Telah Menjayakan "FRAGMEN 1400"


























TAHNIAH SEMUA

*Time ni Wida rasa nak berdiri dan bangun tepuk tangan walaupun Wida seorang je yang rasa nak bangun. Tapi Wida tengok semuanya bangun. Maaf jika apa yang Wida tulis ada kesilapan. Wida ingat dari apa yang Wida lihat. Wida suka tatacahaya WONDERFUL AMAZING!! tahniah pada unit tatacahaya yang diketuai oleh Sri Nur Intan Fatanah dan Siti Nor Adawiah.  

5 comments:

Danau Hati said...

Terima kasih atas sokongan terhadap pementasan kami. Pementasan ini merupakan sebahagian daripada tugasan kursus Pengajaran Drama dalam Bahasa Melayu. Cuma sedikit pembetulan, drama ini dipentaskan oleh pelajar Fakulti Pengajian Pendidikan (FPPUPM), Bac. Pendidikan Pengajaran Bahasa Malaysia sebagai Bahasa Pertama (PBMP). Terima kasih ya menonton! :)

Danau Hati said...

Terima kasih atas sokongan kepada pementasan kami. Pementasan ini merupakan sebahagian daripada tugasan kami bagi subjek Pengajaran Drama dalam Bahasa Melayu. Cuma sedikit pembetulan, pementasan ini dipersembahkan oleh pelajar Fakulti Pengajian Pendidikan UPM, Bac. Pendidikan (Pengajaran Bahasa Malaysia sebagai Bahasa Pertama).
Apa pun, terima kasih ya menonton! :)

noorsyahira zolkepli said...

wida,thanx a lot tonton drama kami...tp ade pembetulan disini...kami bkn pelajar FBMK tp dr Fakulti Pengajian Pendidikan (FPP), pelajar PBMP...pe2 pn terharu, xsgka ade org ambik tau psl drama kami..terima kasih lg skali...insyallah semester dpn kami akn pentaskan teater...dtglah tgk ;)

syaza farha said...

Assalamualaikum :) Hai Wida sy 'bomoh' dalam drama Fregmen 1400 ni .. Maaf nak betulkan bukan Fakulti Bahasa Moden & Komunikasi tapi Fakulti Pengaian Pendidikan :) Terima kasih sbb datang & tengok lakonan kami. Sangat kami hargai

wahid wida said...

Waalaikummussalam...Maaf yg tidak terhingga atas kesilapan. Apa2 pun tahniah...sy datang tgk time tu secara x sengaja sbb t'salah hr nk tgk pementasan lain. Tp Wida dpt pengalaman yang baru la. Seronok sgt :)

Zone Wida Tersayang

LIKE
: Wida love to talk :
: Wida love to read books, magazines, newspapers and other :
: Wida like to hear opinions and views of those around me :
:I'am a positive minded and like something unique and beautiful:
: I have a collection of cans of Coca-Cola and Pepsi, other than that I like to collect the school badge and I like to write what comes tp mind :
: I like to capture pictures and I really interested in photography because it is very artistic and creative :