engkau boleh !!

Thursday, December 26, 2013

Lawatan Pelajar Bac. Sains Teknologi Kayu Part 2

Assalammualaikum & Salam Ingatan
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Maha Penyayang


Bangun seawal 4.30 pagi di Sabah menjadi kebiasaan kerana persediaan untuk meneruskan perjalanan yang jauh memakan masa selama lebih kurang 3 jam. Kami bersiap-siap untuk pergi ke Sabah Forest Industri (SFI) di Sipitang. Di mana SFI ini adalah tempat menghasilkan kertas yang kita gunakan sekarang.

Macam biasa rutin kami di dalam bas tentulah menutup mata. Nak cuci mata pun takde apa sangat sebab sepanjang perjalanan hanya nampak hutan dan pokok-pokok sahaja. Ibarat kita ikut highway mana ada apa-apa selain kita nampak jalan. Kalau nak jumpa perkampungan disepanjang perjalanan pun susah semuanya tersorok maklum la semua di sini pedalaman.



Setelah merentasi beberapa daerah sepanjang perjalanan kami akhirnya tiba di daerah Sipitang. Ini adalah salah satu tempat menarik yang boleh dikunjungi di Sabah. Wida sempat snap pintu gerbang tu dari dalam bas yang sedang bergerak. Ok juga Wida snap pemandang tu. Nampak santik bah...kata orang Sabah.



Ini kalau tak silap terminal teksi di Sipitang.



Yang ada di siring2 jalan itu adalah orang menjaja pelbagai hasil kampung untuk jualan di pasar aka Tamu jika di Sabah.


Aktiviti dan cara kehidupan seharian penduduk di Sipitang.


Wahhh!!! Dari jauh dah nampak pintu gerbang SFI



Ini baru pintu gerbang sahaja belum masuk ke dalam lagi. Jauh perjalanan kami untuk masuk ke dalam tu.



Setibanya kami di SFI kami disambut oleh pekerja di sana dan kami dibawa ke bilik khas untuk memulakan sesi taklimat terlebih dahulu sebelum memulakan pengembaraan kami melihat bagaimana kertas dihasilkan.

Jangan terkejut kalau sampai ke sini memang akan disambut dengan bau yang amat-amat tidak menyenangkan. Rasa nak muntah pun ada. Kami terpaksa menahan nafas dan cover hidung dengan bau yang semerbak. Biasa la bau kayu yang sedang diproses untuk menghasilkan kertas.


Semasa kami sampai di SFI ada satu rombongan makcik-makcik dari Sarawak yang membuat lawatan juga di sini untuk melihat bagaimana kertas dihasilkan. See...diaorg pun berminat nak tahu bagaimana kertas dihasilkan. Ini pula kita anak muda di zaman serba canggih takkan tak mahu tahu bagaimana kertas dihasilkan. Walaupun tidak melihat dengan mata kasar janji kita ambil tahu dan membaca dari mana2 sumber bagaimana sesuatu itu dihasilkan.


Selepas bersarapan kami menunggu pekerja SFI untuk memberi taklimat. Bila dah masuk bilik ni baru la pernafasan kami normal kembali. Tak tahan la baunya.Pekerja kat situ semuanya dah lali dengan bau tersebut.



Ini pensyarah Wida bersama pekerja di SFI yang merupakan pelajar UPM Fakulti Perhutanan yang sudah mendapat kerja di SFI. Barisan belakang tu adalah pelajar yang sedang menjalankan praktikal di SFI. Kesemuanya adalah orang Sabah.



Dari kiri Abang Majid, Azmi dan Roger. Classmate Wida. Lagi dua orang lelaki tak pergi. 3 orang je ni yang pergi. Budak kelas Wida yang ambil subjek ni tak ramai cuma 11 orang je.



Taklimat sedang dijalankan. Penerangan yang jelas.





Inilah antara 3 orang pelajar praktikal. 

Penerangan  tentang keselamatan di SFI.



Selepas taklimat selesai. Ucapan oleh pensyarah.




Penyampaian cenderahati kepada pihak SFI.





Tempat ni memang besar sangat2. Kami sudah sedia maklum. Untuk memasuki kawasan pemprosesan tiada penggunaan sebarang alat rakaman dan kamera. So, kami pasrah. Hahahah...






Langkah keselamatan perlu diutamakan






Nampak tak gulungan kertas kat situ. Boleh hasilkan berkotak2 kertas A4. Lebih kurang mcm tu la




Yang Wida pegang tu adalah salah satu penghasilan kertas keras. Bukan macam kertas A4 yang licin tu.





Ruang rehat


Selamat tinggal SFI.


 Perjalanan balik...



Tak sempat singgah sini kata Mas. Hanya dapat lihat dari jauh saja. Mas orang Labuan. Rumah nenek dia kat Sabah dan tak jauh dari tempat yang kami pergi ni. Tapi mana la ada kesempatan untuk berjumpa dengan nenek dia.



Ok muka dah penat tambah mengantuk lagi. Ada masalah penghadaman pada perut. Tapi Mastura kata "Biasa la kak, kita jalan jauh. Jadual pemakanan kita pun berubah. Sakit perut tu macam dah biasa bila perjalanan jauh".


Kat Sabah ni jangan pelik semua tempat banyak roundabout. Wida suka tengok kat tengah tu macam2 replika ada. Lihat pada kawasan sesuatu tempat tu. Kalau kat kawasan tu banyak makanan laut makan kat tengah2 tu ada ikan la, ketam udang la macam2.



Ok back to Kota Kinabalu untuk naik flight ke Tawau pula. Esok teruskan misi untuk pergi lawatan di sana pula. Tak sabar nak habiskan semua ni. Cuti semester orang lain semua rehat2 bersama family tapi kami semua pergi bertrip pula. Huhuhu...



See....ada lagi replika di tengah2 jalan. Memang ceria la Sabah ni. Ini la antara kelainan di sesuatu tempat tu bila kita kunjungi. Lain tempat lain caranya.



Stay di Pantai Tanjung Aru seketika untuk menunggu flight ke Tawau pula.




Bye Bye KK...Jumpa lagi

No comments:

Zone Wida Tersayang

LIKE
: Wida love to talk :
: Wida love to read books, magazines, newspapers and other :
: Wida like to hear opinions and views of those around me :
:I'am a positive minded and like something unique and beautiful:
: I have a collection of cans of Coca-Cola and Pepsi, other than that I like to collect the school badge and I like to write what comes tp mind :
: I like to capture pictures and I really interested in photography because it is very artistic and creative :