engkau boleh !!

Monday, November 7, 2011

Tolong Tanda Tangankan


Assalammualaikum Dan Salam 1 Malaysia


Sekarang aku dah jadi pelajar universiti, kalau dulu hanya politeknik. Hani ni aku nak cerita pasal tanda tangan kehadiran ni dalam kelas. Sebelum ni aku cuma tahu dan pernah tgk ketika m'nonton tv yg ada cerita ttg budak2 univ tp sekarang aku m'galaminya sendiri. Dah beberapa kali aku ni jadi tukang tolong tanda tangankan kehadiran kawan aku. Yg peliknya ramai lagi org yg boleh tolong tapi kenapa mesti aku yg diaorg suruh. Benda ni dah jadi lumrah pada student tidak kiralah perempuan ataupun lelaki semuaya sama sahaja.

Setakat ni aku tak pernah la minta tolong siapa2 tanda tangankan k'hadiran aku sebab aku selalu datang kelas. Belum lagi aku t'niat nak ponteng2 kelas sbb aku rasa mcm tak ada masa nak ponteng2. Aku dah t'biasa hadir ke kelas sejak aku kat sekolah dulu. Kat politeknik dulu pun aku selalu dtg kelas. Jarang sekali aku tak hadir, even aku sakit pun aku gagahkan juga pergi ke kelas. Kalau sebelum ni mcm kat sekolah cikgu akan sebut nama setiap pelajarnya utk ambil kehadiran, sama jugak kat politeknik. Kat Politeknik pun jarang b'laku sbb pensyarah akan perasan setiap pelajarnya, maklum la bukannya ramai sangat pelajar dlm satu kelas. Itu pasal la pensyarah kenal setiap muka2 pelajarnya.

B'lainan pula kat universiti ni sbb pelajar dlm satu2 kelas t'lalu ramai. So, pensyarah nak ingat semua student tak t'mampu. M'lainkan pelajar itu sendiri yg m'nonjolkan diri mereka barulah pensyarah akan m'genali student t'sebut. Aku t'fikir juga s'benarnya apa yg aku dapat apabila aku tolong tanda tangankan k'hadiran mereka. Mungkin aku m'bantu mereka adakah aku kasihan pada mereka atau sebaliknya.

Adakah jika aku tak hadir ke kelas satu masa nanti ada orang yg baik hati nak tolong tanda tangankan kehadiran aku. Emm...semuanya penuh tanda tanda. Tapi, apa jua yg aku lakukan semuanya ikhlas dari hati. Aku hanya m'bantu dan aku tak tahu sampai bila orang m'percayai aku utk minta tolong tanda tangankan k'hadiran mereka.

Kalau student tu sendiri m'gakui yg mereka tidak hadir kan senang. Tak banyak p'soalan tapi kalau sebaliknya susah nak dirungkaikan. Memang manusia kadang2 m'gharap yg t'baik tetapi belum tentu mereka akan dpt yg t'baik. Pasti ada hikmahnya disetiap p'buatan dan pastinya ada balasan di setiap p'buatan manusia tidak kiralah bagaimanapun situasinya. Aku pasrah...

No comments:

Zone Wida Tersayang

LIKE
: Wida love to talk :
: Wida love to read books, magazines, newspapers and other :
: Wida like to hear opinions and views of those around me :
:I'am a positive minded and like something unique and beautiful:
: I have a collection of cans of Coca-Cola and Pepsi, other than that I like to collect the school badge and I like to write what comes tp mind :
: I like to capture pictures and I really interested in photography because it is very artistic and creative :