engkau boleh !!

Saturday, November 5, 2016

Bermalam Di Sana

Assalammualaikum & Salam Sayang
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang


Sambungan cerita semalam


Mengikut  pada tajuk di atas tu memang betul aku bermalam di sana. Di mana? Di rmh kakak angkat Pakcik la. Klu nak balik rmh, confirm kul2 - 3 pagi smpi kat rmh. Lps tu entah betul entah tidak jln balik nya. Aku ni mana la hafal jln2 kt area jb. Walaupun aku org johor tp jln kt johor pn aku xreti sgt.


Dgn izin mak aku, kakak tu pun ajak aku tdo di rmh dia semalaman. "Wida ada baju tak nak tukar? Atau nk pinjam baru yg ada kat rmh ni? Kalau ada pun, baju yg Zuel guna la sbb dia je slalu yg guna baju tu kat rmh ni. Klu baju lain tak muat kot". 


"Eh tak payah la kak, Wida ada baju salin. Wida memang siap2 letak dlm kete". Ada ke patut kakak tu ckp "mana tau nak try baju yg Zuel pernah guna". 


Aishh akk ni. Main jiwa pulak dgn kita. Sebelum Wida nak masuk toilet bersihkan diri tu kakak dia tanya ada nak apa2 tak? Oh ya aku memang lupa nak bawa towel and berus gigi. Sengal alam punya diri. 


Akk ni byk stok towel and berus gigi. "Nah ini towel dan ini dua berus gigi, satu utk malam satu lg utk pagi esok".


Buat apa la byk2 berus gigi satu cukup la kan. Dah tu kakak tu kata letak je kat dlm bilik air nanti senang nak guna. Aku ckp la kat akk tu, nti lepas guna aku bawa keluar dr toilet sebab takut ada org guna.


"Ala sape je ada dlm rmh ni, Wida dgn Zuel je la. Buat apa nak malu nanti dah kahwin comolot jgk". Perghhhh kakak ni tak agak2. Terus aku keluar dr bilik air tengok samada Pakcik tu dgr atau tak perbualan kami. Takkan la nak share berus gigi kot.


Lps tu aku nak masuk toilet kakak tu pesan jgn basahkan lantai. "Okay kak, jgn risau Wida mandi mcm dlm cerita P.Ramlee tu. Cuit air sikit dlm sinki lps tu letak kat hujung mata, than siap mandi". Hahahaha ketawa terbahak2 kakak tu. Dia fikir aku buat lawak.


Kakak tu pembersih gila. Sumpah ni first time aku jumpa org p'bersih gila smpi tandas pun nak kering. Tp kakak tu aku hormat la pendirian dia. Tak boleh ada setitik kuah tumpah atas meja. Nasi berterabur atas meja pun tak boleh.


Dia mop lantai mlm tu lps semua org balik dah tu aku nak lalu pergi dpt kan handphone aku yg tgh cas. "Ehhhh nti dulu, jgn jln. Wida nak pergi mana?"


"Sy nk ambil handphone saya kak, dekat tepi tv".

Kakak tu suruh aku ikut laluan yg dia dh mop. Dh tu siap pesan "duduk kat kerusi tu je jgn pergi mana2". Maka terpaksa la Wida tercongok kat kerusi sofa tu sampai kakak tu siap mop lantai. Mesti korg tertanya kenapa aku tak tolong kakak tu mop kan. Sbnr nya aku dh tawar kn diri nk mop kan lantai tp kakak tu kata tak sama dgn cara dia mop. So, dia kata baik dia yg buat sendiri.


Suami kakak tu dgn Pakcik solat isyak kat bilik dan bg laluan utk kakak bersihkan ruang tamu. Sebelum mandi td aku pun dah tolong kemas pinggan mangkuk kat dapur. Sempat lagi kakak tu spray racun serangga kat meja makan.


Akk tu kata spray supaya semut tak naik sampai ke atas meja.
"Akk jgn lupa lap meja tu. Mana tau esok nak makan, kalau ada nasi sebutir jatuh atas meja, nti wida kutip masuk mulut. Kena keracunan pulak".

Eh kok kakak tu bantai gelakkan aku. Akak tu igt aku ni pelawak kot. Bila suami dan Pakcik tu nak keluar dr bilik siap kakak tu jerit "ehhhhh nanti dulu jgn pijak". Suami dan Pakcik tu dah faham dgn situasi kakak tu. Wida je ni yg masih baru utk tahu semua tu.


Malam tu kami bersembang2 lagi. Pukul brpa pagi tu baru la masing2 tido. Kak tu siap pesan "Wida nanti kunci pintu bilik. Takut ada org mimpi masuk dlm bilik kamu". Rmh kakak ni ada 3 bilik so Wida tidur di bilik yg ada katil tmpt selalu Pakcik tu tidur klu dtg rmh kakak angkat dia ni.


"Kalau Wida kunci pintu ni dr dlm apa kes pulak yg kunci pintu tu tercucuk kat tombol?" Hahaha kakak tu gelak. Dia kata nanti senang dia nak kejut bangun solat subuh.
Mesti tertanya Pakcik tu tidur kat mna kn. Emm...pakcik tu tdo kat bilik belakang. Bilik dia berdepan dgn bilik yg Wida tdo tu. Masing2 tdo setelah penat seharian.


Rasanya baru terlelap mata tapi tiba2 pintu bilik terbuka. "Wida bangun dan subuh. Cpt siap kita solat subuh berjemaah". Pesan kakak angkat Pakcik. Lahhhhh dh subuh ke. Tak sempat nak mimpi. Dah subuh rupanya.


Lepas Wida cuci muka gosok gigi Wida terus capai telekung dan pergi ke ruang tamu. Punya la lambat Pakcik tu bangun nak solat sampaikan kakak angkat dia suruh Wida pergi kejutkan. Emm rela paksa la nampaknya aku pergi kejutkan pakcik tu.


"Assalammualaikum Encik Ixul Islam sila bangun sebab semua dh tunggu awk utk solat subuh. Nanti hbs waktu". Punya sopan aku ckp lps tu aku tgk dia dh terduduk. Cuma belum berdiri je lagi. Aku pun ke depan semula duduk kat sejadah. Lahhh lama no tunggu tak bunyi org ambil air sembahyang pun.


Sudahnya kakak angkat dia yg sergah dia kat bilik. Baru la dia nak bangun. "Sape lambat kena jadi imam" kata kakak angkat dia. Tapi dia terus ckp yg tua la jd imam. Eee malu la kat Wida ko ni Zuel. Kakak angkat dia perli.


Lps solat subuh kakak dgn abang angkat Pakcik dah panaskan lauk semalam. Wida terus pergi siapkan diri sebab nak gerak balik ke rumah. Sekali nak jumpa kakak Wida di JB. 
Pakcik pun dh nak blk KL juga so Wida turunkan dia di Larkin.


Ini kira first time jgk la Wida bawa kwn lelaki Wida utk d kenalkan dgn kakak Wida yg duduk kt JB. Pagi tu lps mkn Wida terus minta izin gerak balik. Kakak tu siap minta Wida no tel. Dia kata kalau minta dr Pakcik tu confirm dia tak bagi so terus la minta dr Tuan bdn.


Next time ya...Wida nak menjahit. Tata Titi Tutu..
terima kasih la sudi membaca

No comments:

Zone Wida Tersayang

LIKE
: Wida love to talk :
: Wida love to read books, magazines, newspapers and other :
: Wida like to hear opinions and views of those around me :
:I'am a positive minded and like something unique and beautiful:
: I have a collection of cans of Coca-Cola and Pepsi, other than that I like to collect the school badge and I like to write what comes tp mind :
: I like to capture pictures and I really interested in photography because it is very artistic and creative :