engkau boleh !!

Saturday, August 3, 2013

Hari Lahir Ku Di Bulan Ramadhan

Assalammualaikum & Salam Ramadhan
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Maha Penyayang




Alhamdulillah syukur ke hadrat Illahi kerana dengan rahmatnya Wida dilanjutkan usia, dimurahkan rezeki dan dapat melalui ramadhan bersama keluarga tercinta. Jika dulu pastinya ramadhan bersama rakan2 di asrama dan kini diberi kesempatan bersama dengan keluarga pula.


Berlalunya 27 Julai 2013 maka genaplah umur Wida 26 tahun dan bersyukur atas limpah dan kurnianya dapat berkumpul dengan family di rumah kakak Wida di Johor Bahru untuk sama2 mendoakan kesejahteraan diusia Wida melangkah ke 26 tahun. Wida sebenarnya minta kakak Wida buatkan pavlova dan seperti yang dijanjikan maka dia buatkan untuk Wida sempena menyambut ulang tahun ke 26. Sebagai pertukaran pavlova, kakak Wida minta Wida buatkan dia roti jala. Katanya di JB susah nak dapat roti jala, kalau nak buat sendiri takde kuali leper pulak. Kat sini Wida kongsi sikit la roti jala buatan Wida dan emak. Wida yang jala mak sediakan bahan.


Bancuhan tepung untuk buat roti jala


Make sure tepung tak terlalu cair dan tak terlalu pekat. Macam yang ada dalam gambar ni laluan bancuhan tepung tu sekata supaya senang nak menjala. Kalau putus2 alirannya itu maksudnya masih pekat lagi bancuhannya.



Inilah hasil setelah menjala.Tak ambil gambar pulak time tengah menjala tu. Maklum la Wida di dapur seorang. Gambar ke dua ni tunggu sehingga kering sebab senang nak melipat.



Bila dah kering ikut la cara tersendiri nak lipat macam mana. Selalu Wida buat macam dalam gambar diatas.



Roti ni macam garing2 sikit. Kalau makan terus sedap ni. Selalu Wida akan gulung2 so senang nak ambil. Kalau dah bertindih2 dengan cara lipatan mcm ni dia sama dia akan melekat.



Lepas dah angkat yang dilipat tadi. Mula menjala semula. Selalunya Wida buat tak lekat sebab masa sediakan bancuhan tepung tu terus letak minyak tapi jangan banyak sangat, tak la terlalu sedikit.




Kuning keemasan



Hasil gulungan yang Wida buat. Lembut je. Dah tak garing selepas digulung. Tapi sedap dimakan. Hihihi

Siap je Wida buat roti jala tunggu adik Wida dan suaminya sampai ke rumah untuk sama2 pergi ke JB. Kakak Wida yang duduk kat Kota Tinggi dia dengan suaminya bertolak dari sana je sebab dah dekat dengan JB.


Alhamdulillah perjalanan di highway sangat lancar. Tak berapa banyak sangat kenderaan ketika itu so perjalanan kami hanya mengambil masa beberapa minit sahaja untuk sampai ke Larkin di mana rumah kakak Wida yang dah berkahwin dan mempunyai 3 orang anak. Norizah Sarbani nama kakak Wida. Dia rajin buat kek, kuih muih ketika raya untuk jualan dan seorang tukang masak di taska berhampiran rumahnya di Larkin.


Sesampai je rumah kakak Wida tu terus la riuh giler dengan suara kami dan semua yang datang. Maklum la agak lama juga tak jumpa mereka. So, macam2 cerita itu ini semuanya keluar. Wida sampai je tu, kakak Wida tengah nak siapkan pavlova untuk birthday Wida. Jom tengok gambar sedikit sebanyak kakak Wida menghias pavlova birthday Wida tu.



 Buah-buahan segar semestinya ada. Kuning2 tu buah kiwi. Kiwi warna hijau pun ada juga. Kakak Wida kata dia tak jumpa strawberry. Wida kata takpe la. Apa2 je yang ada dah mencukupi pada Wida.


 Mula-mula kakak Wida letakkan kiwi hijau



Lepas tu letak anggur sikit demi sedikit



Potong lagi jangan tak potong kak...hihihi sedapnya tak sabar nak makan. Tunggu azan maghrib je ni.










Nampak sedapkan...ni belum makan lagi ni mesti lagi sedap. Kalau masuk dalam peti sejuk lagi la sedap.



Kakak Wida buat dua lapis untuk pavlova Wida ni. Wida tanya dia berapa harganya untuk pavlova yang macam ni? Dia jawab dalam RM50 la gitu harganya.






Mengiurkan betul masa kakak Wida buatkan ni. Lepas berbuka dan solat maghrib baru la Wida dapat potong pavlova ni dan makan bersama-sama family.



Lepas solat tu main2 dengan jerry kejap. Geram dengan anak kucing ni. Tidur pun nak manja2 dengan kakak Wida. Sampai digendong2 anak kucing tu. Ada 9 ekor anak kucing kat rumah kakak Wida tu. Semuanya comel2. Ibu kucing ada 3 ekor bapak kucing ada 1 ekor. Biasa la 1 ekor yang jantan tu la kepalanya.


Time utk potong pavlova...weee....Kakak and anak saudara Wida nyanyi pulak lagu Happy Birthday. Aduhai kelakar la pulak.



 Potong dengan berhati-hati...



Inilah muka orang yang sudah melangkah ke umur 26 tahun walaupun ramai yang kata rupa Wida tak macam orang yang sudah berumur 26 tahun.



Bersama mak tersayang Puan Hajah Kalsom Binti Rameli. Abah takde dalam gambar ni sebab abah Wida tu pemalu bila nak ambil gambar sama2.





Beraksi sambil makan pavlova. Puas dah makan pavlova. Selalunya makan sikit2 so sekarang dapat makan banyak2. Alhamdulillah mudah2an murah rezeki kakak Wida tu. Amin3.


Lepas makan dan solat isyak kami bergerak pergi ke rumah Kak Ain pulak di Kota Tinggi. Saja nak pergi sana, lagipun sepanjang bulan ramadhan kami tak pernah berbuka puasa dan bersahur di sana bersama-sama. So, dapat singgah sekejap pun jadilah.


Lewat pukul 12 malam baru la kami pulang ke Ayer Baloi Pontian. Perjalanan yang mengambil masa 1 jam sebab Wida tak pandu laju hihihi akhirnya sampai ke rumah dengan selamat. Masa memandu tu Wida sebenarnya dah mengantuk tahap gaban tapi Wida tahankan je mata Wida ni. Nak ganti dengan adik ipar macam tak sanggup pulak sebab tengok dia tidur kat tempat duduk belakang lena je, maybe penat sangat kot bekerja. Akhirnya Wida memandu sendiri dengan ditemani mak ditempat duduk sebelah Wida. Mak tolong picit2 kan tangan Wida. Teman bual ketika memandu.


Terima kasih yang tidak terhingga kepada

  1. Emak tersayang = Puan Hajah Kalsom Rameli
  2. Abah = Tuan Haji Sarbani Hussin
  3. Puan Norizah Sarbani serta suaminya Encik Ellysam juga anak2 saudaraku yang tersayang
  4.  Nurul Ellyzah Binti Ellysam
  5. Nurul Erinna Binti Ellysam
  6.  Muhammad Shahrul Ezman Bin Ellysam
  7. Kakakku Nurul 'Ain Sarbani dan suaminya Mohd Rasol Bin Hamisan
  8. Terakhir adik bongsu ku Nurul 'Amira Sarbani serta suaminya Muhammad Bukhari Bin Tunggak

Syukran
Terima kasih Ya Allah kerana dengan limpahan rezeki kami dalam kesederhanaan ini. Amin3.

No comments:

Zone Wida Tersayang

LIKE
: Wida love to talk :
: Wida love to read books, magazines, newspapers and other :
: Wida like to hear opinions and views of those around me :
:I'am a positive minded and like something unique and beautiful:
: I have a collection of cans of Coca-Cola and Pepsi, other than that I like to collect the school badge and I like to write what comes tp mind :
: I like to capture pictures and I really interested in photography because it is very artistic and creative :