engkau boleh !!

Saturday, March 1, 2014

Manusia Sentiasa Diuji

Assalammualaikum & Salam Kasih 
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Maha Penyayang





Benarlah kata yang pakar, manusia sentiasa diuji dalam pelbagai bentuk dan keadaan. Wida juga manusia yang tidak terlepas daripada diuji kerana Tuhan mahu kita sebagai manusia sentiasa mengingati Dia. Apa jua yang datang kepada kita semuanya dari Dia. Kekayaan, kesihatan, dan segala-galanya semuanya dari-Nya. 


Pada akhir bulan februari Wida diuji dengan satu perkara yang pada Wida sangat penting kerana ini melibatkan masa depan Wida sebagai pelajar. Wida merupakan student final year dan InsyaAllah diizinkan Wida akan tamat belajar pada akhir tahun ni. 


Selama Wida berada di sini, boleh dikira ini kali kedua Wida menitiskan air mata. Wida jadi manusia yang selalu berdoa semoga ditabahkan hati dan diberi semangat agar Wida kuat menempuh segala dugaan dan cabaran. Tidak kira la cabaran dan dugaan itu dalam pelbagai bentuk. Wida kena kuat kerana Wida disini seorang tanpa ada keluarga disisi.


Wida menitiskan air mata setelah Wida tidak tertanggung dengan apa yang Wida hadapi. Berat sangat dada Wida menanggung rasa sebak dalam hati akhirnya terluah juga dengan air mata. Wida menangis sepuas-puasnya dengan bersaksikan seorang rakan kelas Wida yang ketika itu ada disebelah Wida. Wida tak pernah nak salahkan sesiapa atas silap Wida tapi Wida terkilan kerana ada juga orang yang sanggup buat Wida rasa sedih.


Apalah gunanya jika hanya mahu mendapat pujian dan perhatian tetapi ada pihak lain yang kecewa dan terasa dipinggirkan. Itu la yang Wida rasakan sekarang. Sampaikan Wida rasa nak mati kenapa orang tu sanggup buat Wida macam ni. Wida takde buat salah pun dengan orang tu. Wida hormat dia sebagai rakan kelas Wida. Wida tak pernah cari pasal atau buat jahat sekalipun dengan orang tu.


Hanya orang yang rapat dengan Wida je tahu apa yang terjadi pada Wida. Wida sanggup untuk gugurkan subjek tu jika itu yang terbaik. Tapi Tuhan berikan petunjuk dan orang yang dekat dengan Wida banyak memberikan cadangan. 


Masa Wida menangis tu Wida tanya "Ya Allah kenapa engkau uji aku seperti ini? Apa yang engkau sembunyikan daripada perkara sebenar? Bantu la hamba mu ini Ya Allah..." dengan menangis teresak-esak sambil menyebut Allah Allah beberapa kali. Wida bukan nak menunjuk-nunjuk tapi itu la keadaan sebenar Wida masa menangis tu. 


Wida nekad nak gugurkan subjek tu dan sanggup untuk tambah satu semester lagi kerana subjek tu. Masa tu orang pertama yang Wida bagitahu ialah mak Wida. "Emak...kalau Wahid kena tambah satu semester lagi macam mana mak? Apa pendapat mak". Wahid mahukan jawapan dan buah fikiran emak Wida. Kalau ikutkan Wida yang tengah bingung memang Wida nak gugurkan je subjek tu. Emak Wida adala segala-galanya bagi Wida jadi Wida mahu nasihat dari dia.


"Cuba tanya dengan penasihat akademik tanya dia macam mana kes sekarang ni"...itulah yang emak cadangkan pada Wida ketika itu. Dan Wida terus mendail no penasihat akademik Wida. Alhamdulillah Wida terima respon dia yang positif tu. Lepas menceritakan keadaan Wida dia nasihatkan supaya rujuk kepada yang lebih arif tentang kes ni. Dia minta Wida hubungi dengan timbalan dekan. Syukur sangat bila dengar ada sedikit sinar daripada kata-kata timbalan dekan tersebut. 


Pasti semua ini ada hikmah yang tersembunyi. Kita tidak tahu semua ini rancangan Tuhan. Manusia hanya merancang tapi Tuhan yang tentukan segalanya. Sekarang memang kita rasa tidak patut berlaku tapi kita akan tahu ianya adalah yang terbaik untuk kita satu saat nanti. 


Wida bukan la orang yang tidak boleh beri komitmen dalam segala hal. Wida akan beri komitmen sepenuhnya jika ianya benar. Tapi sekarang pasti ada yang tidak benar maka Tuhan pun melengahkan masa Wida untuk teruskan sesuatu perkara itu. Tapi Wida akan kisah jika seseorang itu sentiasa ungkit benda yang sama walhal ianya tidak mendatangkan kebaikkan. 


Daripada Wida pergi seorang dengan tiada jaminan keselamatan pada Wida baik Wida batalkan saat-saat akhir. Biar Wida tidak memulakan dari awal agar Wida tidak perlu melalui saat pengakhiran itu. Mungkin Wida sentiasa ketinggalan tapi Wida sebenarnya taknak macam tu. Ok la Wida bagi contoh :


Siapa yang nak dengan sengaja tidak pergi ke kelas? Mesti taknak kan. Tapi kalau kawan kita tak bagitau hari tu ada kelas ganti atau kelas ditukarkan kepada masa lain apa kita nak kata? Nak kata kita ketinggalan sebab tak tahu apa2? You are WRONG. Kamu la sepatutnya menjadi penyelamat kepada mereka yang tidak tahu apa2. Salah ke kalau text je "Class ganti pada sekian2 hari bulan bertempat di fakulti". Itu lebih mulia kot rasanya daripada menjadi pendiam yang membunuh.


Takpe la kalau orang tu nak buat macam ni dengan Wida. Wida doakan moga dia selesai menjalankan kerja-kerja dia tanpa Wida. Jangan bawa Wida yang lembab ni sebagai orang untuk membantu kerana mungkin kerja-kerja akan tertangguh dan banyak kesalahan. Mungkin juga satu masa Wida akan dipersalahkan atas banyak perkara sebab itulah Wida dipinggirkan.


Wida pun tak boleh terima kata-kata yang tidak membina dari orang itu kerana ianya tidak langsung mendatangkan kebaikkan pada Wida. "Wida bukan la orang yang sangat bersungguh-sungguh untuk buat kerja itu ini. Wida juga tiada text dan masej apa2 pasal hal itu dan Wida hanya diam penyepi selama sebulan itu". 


Yes itu la Wida yang sebenarnya. Kalau itulah yang dia kehendaki. Wida ni punya la tertunggu-tunggu bila mahu mula dan bila mahu bincang. Nanti katanya bincang sorang2 tak patut. Tapi bila mereka berbincang ada pernah panggil Wida. Wida dipinggirkan. Wida boleh je hadir jika dipanggil. Setakat memandu 4 jam tu Wida sanggup la semata-mata untuk datang berbincang. Ini tidak dah bincang pun sikit tak bagitau Wida. 


Bila nak pergi pun saat akhir Wida dapat tahu. Itu pun Wida dikata itu ini. Wida tak datang jumpa, tak nak bincang, tak nak ambil tahu semuanya. Wida tak buat persediaan untuk ke sana, dan Wida cuma hanya mahu melancong. Apa semua ni??? Wida taknak semua tu. Wida nak bagi komitmen tapi disalah ertikan. Emmm...semuanya diuji. Takpe la nak buat macam mana. 



Wida mahu lupakan semua ini dan Wida mahu bina yang baru dengan sebaik-baiknya. Terima kasih kepada orang yang menyelamatkan keadaan Wida. Moga Tuhan menyelamatkan orang yang sanggup menolong Wida disaat genting ini. Terima kasih kepada orang yang bagi Wida nasihat dan Wida bersyukur kerana datangkan orang yang baik kepada Wida. 


Dengan ini Wida menarik diri daripada meneruskan kerja itu. Wida rasa kalau Wida teruskan juga pasti ada musibah yang tidak diingini kerana semua orang yang sayangi Wida mendoakan untuk Wida. Memang perit untuk terima tapi pasti ada kemanisan disaat akhir nanti tanpa kita sesdari. InsyaAllah janji Allah itu pasti dan jalan yang Allah berikan pastinya lebih baik dari jalan yang ada sekarang. 


Moga Wida dapat menyelesaikan kerja baru dengan jayanya dan dipermudahkan segala-galanya. Ya Aziz Ya Jabbar Ya Mutakabbir. Allah maha besar maha kuasa dan maha mengetahui segala-galanya. Amin









No comments:

Zone Wida Tersayang

LIKE
: Wida love to talk :
: Wida love to read books, magazines, newspapers and other :
: Wida like to hear opinions and views of those around me :
:I'am a positive minded and like something unique and beautiful:
: I have a collection of cans of Coca-Cola and Pepsi, other than that I like to collect the school badge and I like to write what comes tp mind :
: I like to capture pictures and I really interested in photography because it is very artistic and creative :