engkau boleh !!

Sunday, March 9, 2014

Aku Rindu Dia

Assalammualaikum & Salam Ingatan
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Maha Penyayang


Puan Hajah Kalsom Binti Rameli 


Dalam tidak sedar kadang kala perasaan rindu itu ada walaupun jauh dilubuk hati. Nak diluahkan tak dapat disimpan terasa berat. Wida rindu dengan Mak Wida. Dulu, Mak selalu telefon Wida dan begitu juga sebaliknya Wida telefon Mak. Kami saling berkongsi cerita. Macam2 yang diketengahkan. Wida tidak kisah pasal kredit dan mak juga begitu. Mak ok lagi guna bil, Wida pun ok je guna kredit. Terasa hari2 yang berlalu sangat bermakna kerana walaupun jauh tapi sentiasa dekat ditelinga mendengarkan suaranya setiap hari.


Mak yang Wida ingati selalu dan mak yang sangat memahami dalam apa jua keadaan. Mak juga yang banyak berkorban itu ini. Untuk membahagiakan mak bukan lah susah, hanya menurut apa yang dia perkatakan dan melakukan apa yang disuruh. Tidaklah Wida membantah apa yang dia perkatakan kerana semuanya benar belaka. Tiada seorang emak yang mahu anaknya tidak berjaya dan bahagia. Bahagia anaknya itulah bahagia untuk dirinya juga.



Sekarang Wida dah kurang berkomunikasi dengan mak. Wida tau mak sedang berusaha membantu anak2 yang lain untuk meneruskan hidup dimasa hadapan. Emak yang banyak berfikir itu dan ini demi menyelamatkan keadaan. Fikiran emak dan Wida tidak jauh beza. Selalunya apa yang kami fikirkan adalah sama dan apa yang ingin dia perkatakan adalah sama. Kami selalu bertembung cakap yang sama dan begitu juga ketawa apabila apa yang kami perkatakan itulah yang wujud dalam hati dan niat kami. Sama dan serupa. Kami punya no kad pengenalan juga sama di bahagian belakangnya. Suratan atau kebetulan. Banyak makna yang tersirat dan tersurat. Ya Allah engkau ampunkan dosa2 ibuku. Akan juga selalu aku titipkan doa untuk ibuku selagi hayatku dikandung badan.



Tidak tergamak aku untuk melukakan hatinya baik dalam diam atau terang-terangan. Indah lena Wida bersebelahan emak. Sebelum tidur akan diceritakan itu dan ini sambil membelai rambutku. Emak Wahid rindu emak sangat2 tapi tak pernah terucap dibibir ini kerana setiap apa yang bakal diluahkan itu akan membuatkan anakmu ini menitiskan air mata. Perkataan RINDU itu selalu tersimpan dan terkunci didalam hati. Walaupun sebenarnya Wida nak sangat mengungkapkan perkataan tu. Ya mungkin ia sangat mahal dan bermakna untuk diucapkan.



Tapi Wida faham emak pun begitu juga. Emak simpan perkataan itu, emak juga sukar untuk meluahkannya kerana Wida pasti mak akan menitiskan air mata juga cuma emak tak mahu menunjukkannya. Cukup hanya senyuman yang emak lemparkan dan kata2 manis untuk sedap halwa telinga mendengar. Kasih emak ada dimana2. Wida bawanya pergi sejauh Wida melangkah. Wida tahu doa emak sentiasa mengiringi Wida kemana sahaja Wida pergi.


Alhamdulillah...

No comments:

Zone Wida Tersayang

LIKE
: Wida love to talk :
: Wida love to read books, magazines, newspapers and other :
: Wida like to hear opinions and views of those around me :
:I'am a positive minded and like something unique and beautiful:
: I have a collection of cans of Coca-Cola and Pepsi, other than that I like to collect the school badge and I like to write what comes tp mind :
: I like to capture pictures and I really interested in photography because it is very artistic and creative :