engkau boleh !!

Monday, November 3, 2014

Trip To Nami Island, Korea (Part 1)

Assalammualaikum & Salam Perantauan
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Maha Penyayang


Tarikh : 8 September 2014
Tempat : Nami Island, South Korea


Apabila berada di negara orang semestinya menjadi keutamaan untuk melawat apa yang unik dan keistimewaan yang ada negara orang berbanding negara kita. Alhamdulillah Wida dengan kawan2 Wida manfaatkan hujung minggu kami untuk pergi ke Pulau Nami, tempat Winter Sonata berlakon tu. Hihi...sebenarnya tempat tu tak jauh pun dari tempat kami.


Takde la awal pagi sangat kami bertolak ke sana sebab semua bangun lambat. Kelmarin ada kawan kami orang Korea dah tunjuk ajar bagaimana cara nak pergi ke sana. So, kami akan praktikkan hari ni. Takde la senang sangat dan tak juga susah. Pada Wida kalau dah duduk jauh dengan family secara automatiknya kita akan belajar berdikari dengan sendirinya. Nak harapkan siapa lagi kan kalau bukan orang yang ada disekekeliling kita.


Kami naik teksi daripada motel kami. Bayaran sebanyak 2800 won untuk satu teksi. Beritahu pemandu "Namchuncheon Station". Macam biasa Wida selalu naik dengan seorang kawan Wida nama Ikin. Lagi 3 orang kawan Wida naik teksi lain.


 Ni teksi yang bawa kami dari Motel. Sebenarnya takde la jauh sangat dengan motel kami adalah lebih kurang 10 minit itu pun kalau kami senang dapat teksi. Kalau nak jalan kaki boleh je tapi penat la sikit tambah basah ketiak, hilang make up terus cair. Lagipun kami semua bukannya tahu sangat station tu kat mana. Paling senang naik teksi la.


Ni kiranya pertama kali kami nak naik train kat Korea. Wida dan kawan2 naik ni namanya KORAIL, lebih murah dari train yang laju tu. Ok jom intai2 gambar kat bawah ni. Wida kalau 100 ambil gambar rasa macam nak masukkan semua je.


 Aras bawah Namchuncheon Station. Ada infomation station tu boleh ambil brochure like is a flyer, pamphlet or leaflet. Mana tau kot2 ada yang tak tahu. Ambil je apa yang ada kat situ.


 Ok naik tingkat atas nak cari tiket.


Make sure selalu la beringat platform mana anda naik dan mana laluan untuk ke arah yang hendak dituju. Wida selalu suka ambil gambar so ada bukti. Kalau sesat ke kita boleh la tanya2 orang mana laluan yang kita maksudkan. Maka kami semua ni macam la terror korean speaking sangat konon nak tanya2. Kebanyakkannya bahasa isyarat je la yang kami lakukan.



 Inilah salah satu mesin untuk beli tiket. Kat Korea takde kaunter tiket you know. Semuanya pakai mesin. Negara canggihkan mana nak pakai orang jaga kaunter. Pada diaorg itu dah ketinggalan zaman dah. Selagi teknologi diaorg canggih diaorg akan memanfaatkan sebaik-baiknya.


 Konon macam dah pro. Main tekan2 je. Tapi pilih la English Language. Huhu...pilih hendak ke mana. Terus la ada keluar macam gambar kat bawah ni.


 Ni harga untuk 2 orang ke Pulau Nami atau namanya Gapyeong Station dari Namchuncheon Station. Deposit tu kita boleh dapatkan semula. Nanti Wida cerita.


 Macam ni la keluar bentuk kadnya setelah pembayaran dibuat. Kalau boleh simpan la resit naik kenderaan tu. Mana tau kalau kad hilang. Apa2 hal boleh rujuk dengan pekerja di train. Walaupun takde kaunter tiket tapi kat station tu sentiasa ada pengawal yang jaga. Lagi satu, kalau la anda sesat atau tersalah berhenti kat station yang hendak dituju tu, secara automatik anda kekurangan nilai dalam kad tu. Tapi jangan risau, sebelum scan kad tu ada satu mesin untuk tambah nilai. Mesin tu akan bagitahu berapa nilai kita perlu tambah. So, senang sangat. Pastikan simpan kad dengan selamat jangan terlipat.



 Ni pulak macam kad Touch N Go. Kawan Wida beli dari kawan yang balik dari Korea. Wida pun tak berapa pasti nak dapatkan kad macam ni kat mana.


 Ok let's go. Ikut laluan yang ada tanda RIGHT warna hijau.

 Lepas scan kad, terus pilih laluan mana yang anda nak pergi. Kalau boleh dalam handphone yang canggih tu download la Korea Subway Map. Wida bagi sedikit gambaran macam mana map yang ada dalam application tu ok.

Macam ni la peningnya nak tengok. Lagi2 kalau handphone kecil. Kalau ada tab senang sikit nak tengok. Selama Wida berjalan kat Korea tu kawan2 Wida la yang download aplikasi tu. Wida tau ambil gambar je. So, diaorg la yang tunjuk and bgtau kat mana perlu tukar station.


Station yang Wida nak naik train ni adalah stesen kedua. So, macam tak ramai orang. Tapi diaorg sebenarnya dah hafal jadual train ni bila sampai. Takde la sesak mana. Cuma kalau yang sesak tu confirm la kat Seoul.


Selfie dulu...First time jalan2 ni.


 Semua orang tengok kami atas bawah atas bawah je. Pelik agaknya. Termasuk la Uncle seorang ni. Banyak pulak tu yang nak dibualkan. Dia pernah pergi Kuala Lumpur 2 kali. Nasib baik dia pandai speaking. So, beborak dengan dia je la. Baju kuning tu la yang rajin nak berbual dengan sesiapa pun.


Ok train dah sampai. Wida suka dengar muzik kat semua station bila train dah nak sampai. Unik bunyinya.


Gapyeong Station

Sini la tempat yang kami turun setelah melalui 6 station lain dari Namchuncheon. Tambang harga macam Wida katakan tadi diatas.


Keluar je dari Gapyeong Station tu confirm terus nampak banyak bas dan teksi parking kat bus stop tu. Kalau nak pergi Nami Island kena seberang jalan bila dah keluar dari Gapyeong Station tu. Ingat tau jangan silap. Naik teksi pun ok. Takde la mahal sangat sama je dengan harga naik teksi cuma tambah berapa won je. Bergantung kepada pemandu teksi tu.



 Ok nampak tak gambaran tempat tu. So, naik la bas yang warna macam ni. Tapi kena tengok dan tanya dulu. Mana tau kalau salah naik bas.


 Nampak tak tu bukan bas yang nak pergi Nami Island. Tak tau pulak bas tu nak kemana. Kalau nak naik bas ke Nami Island pastikan beratur di tempat yang ada macam pondok bas macam kami buat dalam gambar di bawah ni.


 See...hihihi dah excited ni. Bas Wida tak tahu pulak berapa kerap ianya ke Nami Island. Tapi kalau takde bas or bas penuh. Naik je teksi. Belakang bus stop ni actually ada ladang tanaman bunga2 dan tumbuhan lain. Tapi kami tak berkesempatan untuk pergi bergambar di situ. Satu kerugian kepada kami.


Ok ni adalah senarai harga tambang bas. Bas air cond jangan risau. Make sure beratur kalau nak naik bas sebab semua orang Korea beratur beb tak kira tua muda. Sediakan duit secukupnya sebab bayar duit tu kena masuk dalam tabung. Tambang untuk dewasa 1,200 Won. Yang lain tu Wida tak dapat nak terangkan sebab bukan kepakaran Wida dalam mengusai bahasa Korea. Nanti la Wida belajar dulu supaya Wida tau apa maksud yang tertulis. Ingat tau dalam bas bagi tempat duduk kepada yang lebih tua. Wida naik bas dulu bye2...


Ok kita continue untuk Trip To Nami Island, Korea (Part 2).


No comments:

Zone Wida Tersayang

LIKE
: Wida love to talk :
: Wida love to read books, magazines, newspapers and other :
: Wida like to hear opinions and views of those around me :
:I'am a positive minded and like something unique and beautiful:
: I have a collection of cans of Coca-Cola and Pepsi, other than that I like to collect the school badge and I like to write what comes tp mind :
: I like to capture pictures and I really interested in photography because it is very artistic and creative :