engkau boleh !!

Tuesday, November 18, 2014

Pengalaman Praktikal

Assalammualaikum & Salam Mesra
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Maha Penyayang


Sarimah (Kanan) dan Mira Sakina (Kiri) Wida tengah2. Ni la kawan baru yang Wida kenal dari UPSI.


Alhamdulillah dah hampir 2 bulan Wida praktikal di Kolej Vokasional BP. Maknanya dah sebulan lebih juga Wida tinggalkan bumi Korea selepas menetap di sana selama sebulan lebih. Syukur sangat dah balik ke Malaysia. Maklum la hujan emas di negara orang hujan batu di negara sendiri, lebih baik di negara sendiri walaupun batu hihi. 


Sebulan Wida sempat berjumpa dengan pelajar. Sekarang mereka tiada lagi sebab semuanya cuti semester. Sama la juga dengan dua orang rakan Wida yang menjalani latihan mengajar di sini dari UPSI. Rindu pulak dengan dua orang kawan baru Wida tu. Walaupun perkenalan kami tak lama tapi erat kami dah macam kenalan lama. Lepas balik dari Hari Keluarga di Linggi, Melaka tu semuanya berpecah dan balik ke rumah masing2. Entah bila la nak jumpa semula.


Wida sekarang dah tak menetap di rumah warden di asrama. Hari2 Wida ulang-alik dari rumah adik di Parit Raja. Wida rasa kosong la sebab takde kawan nak berbual di rumah warden tu. Kalau ada pelajar takpe juga ini memang takde sesiapa. So, Wida ambil keputusan untuk tidak tinggal di rumah warden lagi. Kadang2 je Wida balik untuk solat dan berehat di rumah tu. 


Sepanjang Wida praktikal kat Kolej Vokasional ni banyak sangat yang Wida dapat. Walaupun tidak sama apa yang Wida pelajari di UPM tapi impak maksima yang Wida dapat sangat bermakna. Contohnya Wida dapat manfaatkan ilmu pengurusan pentas yang Wida belajar untuk diguna pakai sepanjang program yang berjalan di KVBP. 


Komunikasi dengan pelajar2 yang Wida anggap adik2 Wida juga sangat bermakna. Mereka sebenarnya sangat2 memerlukan perhatian dan kasih sayang. Kasih sayang bukan makna untuk bercinta tapi mereka yang usia remaja ni banyak yang ingin diperkatakan dan banyak yang ingin dilakukan. Semuanya mereka ada dalam diri mereka tapi kadang kala mereka salah langkah dan penggunaan kebolehan bakat mereka bukan secara positif tapi kadang kala ke arah negatif. 


Wida sayang sangat dengan pelajar2 di sini sebab mereka semua adalah junior Wida. Kolej ni merupakan tempat Wida menuntut ilmu suatu ketika dulu. Wida rasa sebagai super senior takkan Wida nak biarkan mereka terumbang-ambing tanpa pengawasan. Wida seronok bila dapat buat tuition dengan mereka. Wida rasa Wida dapat lihat apa yang mereka mahukan dalam setiap pembelajarannya. 


Wida dapat berbual dan berkongsi pengalaman dengan diaorg. Wida rasa lepas ni andai kata Wida tak jadi cikgu pun takpe sebab bila pelajar2 panggil Wida cikgu pun Wida dah rasa bangga dan puas hati. Kita tak tahu apa yang Allah akan berikan kepada kita pada masa akan datang. Mungkin Tuhan beri sekarang rasa dan perasaan bagaimana menjadi seseorang pendidik sebab kita akan tahu kita perlu persediaan dari segi fizikal, mental dan emosi. 

No comments:

Zone Wida Tersayang

LIKE
: Wida love to talk :
: Wida love to read books, magazines, newspapers and other :
: Wida like to hear opinions and views of those around me :
:I'am a positive minded and like something unique and beautiful:
: I have a collection of cans of Coca-Cola and Pepsi, other than that I like to collect the school badge and I like to write what comes tp mind :
: I like to capture pictures and I really interested in photography because it is very artistic and creative :