engkau boleh !!

Tuesday, July 24, 2012

Minggu Trip Dendrologi

Assalammualaikum & Salam Sayang

Sebagai penuntut IPTA di sebuah universiti tempatan pastinya kita akan memilih kos yang hendak diikuti di mana fakulti universiti. Saya antara seorang mahasiswi jurusan Bacelor Sains Teknologi Kayu Fakulti Perhutanan di Universiti Putra Malaysia cawangan Serdang, Selangor.

Pada semester dua kami disyaratkan untuk mengambil subjek Dendrologi 1 yang mempunyai 3jam kredit bagi pelajar kos Bac. Sains Teknologi Kayu dan Bac. Sains Taman & Rekreasi. Bagi pelajar Bac, Sains Perhutanan pula mereka juga mengambil subjek yang sama cuma bezanya Dendrologi mereka mempunyai 4 jam kredit. Berlainan sedikit apa yang mereka pelajari.

Subjek Dendrologi ini memerlukan pelajar mempelajari khusus berkaitan dengan mengenali pokok serta tumbuhan, mengetahui perbezaan dan persamaan ciri-ciri pokok tersebut dan mengetahui nama saintifik juga nama tempatan yang terdapat di hutan. Selain itu. disekitar Fakulti Perhutanan UPM juga mempunyai pokok hutan yang berlainan spesis.

Apa yang ingin Wida kongsikan di sini adalah kami banyak menghabiskan masa diluar kawasan UPM untuk mempelajari pelbagai spesis untuk melengkapkan lagi pemelajaran kami. Kadang-kadang terasa penat juga tetapi kami kuatkan semangat memandangkan kami ni mahasiswa universiti dan tugas kami hanya belajar so kami akan pelajari semuanya.

Kawan2 Wida pun kadang2 pelik tengok kami sebab setiap masa tak pernah lekat kat bilik bila tiba hujung minggu, ada saja aktiviti yang kami akan lakukan dengan budak2 fakulti perhutanan. Ok di sini Wida senaraikan tempat2 yang kami telah jelajahi pada semester 2 2012 antaranya :


Pulau Burung, Pantai Cahaya Negeri, Port Dickson



Hutan Lipur Pasir Panjang Negeri Sembilan

FRIM, Kepong KL

Genting Highland


Hutan Lipur Ayer Hitam, Puchong 

Ini adalah antara tempat2 yang kami telah pergi dan ada beberapa tempat yang kami tidak sempat untuk pergi antaranya Hutan Lipur, Gombak. Hujung minggu kami sememangnya akan dihabiskan untuk pergi ke hutan2 bagi membolehkan kami mengenali pelbagai spesis yang terdapat di Semenanjung Malaysia. 

Jangan ingat kami seronok2 je pergi ke sana sini. Sebelum bertolak ke satu2 tempat tu, terlebih dahulu kami akan menghafal nama saintifik dan nama tempatan serta spesis yang dikategorikan. Memang agak sukar pada mulanya. Tapi kami sememangnya perlu menyahut cabaran kerana kami akan diuji dengan ujian pengenalan daun yang akan di ambil pada setiap tempat yang kami pergi. 

Ujian yang diadakan semestinya diperkarangan foyer fakulti perhutanan. Ujian pengecaman daun yang meminta kami menulis nama saintifik, nama tempatan dan juga nama spesis sangat2 menguji minda. Kadang-kala kami rasa terlalu penat tapi dalam masa yang sama rasa seronok apabila kami dapat mengingati nama saintifik dan sekaligus rasa bangga apabila dapat mengecam daun yang diuji.

Masa kami memang banyak dihabiskan untuk Dendrologi yang sememangnya mempunyai kekuatan untuk menguji pelajar dan mengajar pelajar untuk mengetahui kesemua karektor2 yang unik. Dendrologi juga yang lebih mengeratkan silaturrahim antara kami pelajar semester dua walaupun kami berlainan kos di dalam fakulti perhutanan. 

Ikuti pengalaman Wida disebalik trip Dendrologi yang kami pergi. Bermacam cerita dan pelbagai pengetahuan serta ilmu yang kami perolehi.


2 comments:

LoveanderWaals95 said...

Assalamualaikum kak, saya nak tny akk bnyk sgt pasal kos forestry ni.. Saya harap akk dpt bantu saya.. Di sini saya sertakan nombor telefon saya boleh tk.. 0179457626-nadiah

wahid wida said...

Waalaikummussalam Nadiah...sorry x dpt msj sbb Kak Wida di Korea sehingga akhir bln 9. Klu ada whatsapp blh la 010-9400 227. InsyaAllah Kak Wida bantu mana yg termampu :) Peace (@-@)

Zone Wida Tersayang

LIKE
: Wida love to talk :
: Wida love to read books, magazines, newspapers and other :
: Wida like to hear opinions and views of those around me :
:I'am a positive minded and like something unique and beautiful:
: I have a collection of cans of Coca-Cola and Pepsi, other than that I like to collect the school badge and I like to write what comes tp mind :
: I like to capture pictures and I really interested in photography because it is very artistic and creative :