engkau boleh !!

Monday, October 31, 2016

Mengenali Si Dia

Assalammualaikum & Salam Sayang
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

Dia yang aku panggil Pakcik
Kenapa Pakcik???
Hahahaha sebenarnya dia lebih tua dari aku so aku suka2 hati je panggil dia pakcik
Dia lahir tahun 82 dan aku lahir tahun 87


Orang kata kalau nak mengadu domba dan meluahkan perasaan adalah dengan Allah itu lebih baik tapi aku cuma nak share story kecil ni. 

Orang kata jodoh tu takkan datang sendiri dan perlu usaha untuk mencarinya. Aku pun sebenarnya tak faham sangat apa maksud orang tu. Nak usaha yang macam mana? bentuk yang macam mana dan caranya macam mana untuk mendapatkan jodoh.


Dari aku umur 13 tahun sampai sekarang aku tak faham maksud orang kata jodoh itu perlu diusahakan.

Kita manusia biasa, kita juga meminta dari Allah dan Allah yang Kun Faya Kun kan semua yang ada di alam semesta ini. Macam orang yang tak mengandung contohnya, orang lain asyik cakap usaha la lagi, usaha sungguh2 kononnya la. Eeee diaorg ni tak tahu ke yang suami isteri tu setiap masa buat projek dan berusaha sungguh2 ni supaya esok bangun tidur dapat berita si isteri mengandung. 


Tapi saat bangun tidur dan melalui hari esok demi esok tapi belum membuahkan hasil lagi di dalam rahimnya. Semua tu kan kuasa Allah. Macam tu juga jodoh kahwin. Kononnya nasihat usaha cari jodoh. Habis kalau Tuhan tak jalankan ke arah itu maka tiada la hasilnya. 


Dan kita manusia tunggu dan tunggu sampai la detik dan masanya. Huh!! Panjangnya mukadimah aku. Harap maaf ya semua. Jari ni ligat pulak nak menaip itu ini. 


Aku antara orang yang tak faham maksud jodoh itu perlu diusahakan dan dicari bukannya datang sendiri. Tapi aku ikut arus...aku nak tengok jodoh tu datang sendiri ke atau kita yang cari jodoh tu. Allahurabi...macam tak percaya.


29 hb okt 2015 aku add sorang boy ni dalam fb. Fb dia asyik lalu kat fb aku je last2 aku add la dia. Pada pendapat aku waktu itu, kalau dia accept ok la boleh jadi kawan kalau tidak abaikan je la. Lepas tu, jenis aku ni kalau orang yang aku tak berkenan dalam friend list, aku terus unfriend. Hahaha demi menjaga hati sendiri. 


Aku jelajah la fb dia usha apa yang ada. Huh dia punya cover photo fb cantik pemandangan kolam renangnya. Pada aku itu adalah kedamaian. Bukan aku tau dia tu orang kaya ke orang miskin semata2 gambar kat kolam renang. Aku yang acah2 gambar cover photo kat Filipine pun sengkek takde duit dalam akaun. Hahahaha apa ada hal itu kan hak masing2.


Mula2 tu tak tegur pun lepas dia accept aku sbg friend dia. Aku busy kot time tu. Dia pun tak say apa2 masing2 diam je. Entah start bila tu aku tak pasti kami bertegur sapa kot dalam fb messenger. Sampai la kami selesa berbual dalam chatting baru kami bertukar no fon.


Dia yang aku panggil pakcik tu bukannya aku fikir dia siapa sebab kami cuma berkawan dalam facebook bukan kawan face to face. Bukannya masa tu aku tahu dia yang Allah datangkan untuk jadi kekasih, tunang, suami, ayah pada anak2 aku. Maklum la berkenalan dalam facebook je.


Kenal punya kenal, bual punya bual sampai la dia tanya aku "dah ada boyfriend belum?" dan jawapan aku adalah "takde boyfriend...single".

Senang je jawapan aku sebab memang aku takde kawan dengan mana2 lelaki masa dia tanya tu, kawan dalam fb ramai la tapi aku takde yang special. 

Ye la sape la nak kat aku ni yang biasa2 je. 

Test kamera handphone dalam kereta sendiri 


Muka gelap tapi jerawat kurang, hidung pesek (penyek) sikit, bibir pucat kalau tak pakai gincu, Badan gemuk takleh kurus2 sebab malas nak senam ada masalah kaki itu alasan kukuh aku. Pucuk pangkalnya biasa je la bukan ada special apa2 pun. Belajar tak pandai2. 


Hari bertukar minggu bertukar bulan dan entah macam mana tiba2 pakcik tu cakap nak tunang dengan aku. Ayat dia senang je "Raya haji kedua family saya datang hantar cincin risik dan tunang". 


Emmm tak tahu nak story macam mana dan tak tahu nak taip apa. Otak jem...

Sambung esok la...

Dari saya Makcik hihihi

2 comments:

Cik Itah said...

hai akak..ingat sy lagi? hehhehe wahhh sweet betul..jeles la pulak hhhaaha kidding!
semoga berbahagia hingga ke jannah.amin

wahid wida said...

Msti lh igt org sabahan. Amin... mudah2an. X sweet sgt tu yunk biasa2 je.

Zone Wida Tersayang

LIKE
: Wida love to talk :
: Wida love to read books, magazines, newspapers and other :
: Wida like to hear opinions and views of those around me :
:I'am a positive minded and like something unique and beautiful:
: I have a collection of cans of Coca-Cola and Pepsi, other than that I like to collect the school badge and I like to write what comes tp mind :
: I like to capture pictures and I really interested in photography because it is very artistic and creative :