engkau boleh !!

Wednesday, February 9, 2011

Lesung Batu Dan Anaknya

Jalan-jalan cari makan...s'benarnya wida bkn nk cerita psl mkn tp manusia ni diumpamakan sbg bahan masakan. Kdng kala semua x pernah t'fikir kan psl ni. Ok2 wida bg contoh ya...


"org tua lbh mkn garam dulu dlm k'hidupan"


"kecil2 cili padi"


"bagai kacang lupakan kulit"


"kelapa yg lbh tua makin byk santannya"


"bagai kunyit dgn kapur"


"bagai timun dan durian"

Haaa...e2 la antara contoh2 nya. Apabila kita hendak mulakan masak, kita perlu sediakan bahan2 masakan seperti contoh mcm bawang merah, bawang putih, kunyit, halia, dan mcm2 lagi la. Cuba ibaratkan hidup kita mcm batu lesung, kita sbg anak lesung batu b'tanggungjawab utk m'numbuk dan m'lumatkan apa yg ada dlm lesung batu.

Dlm s'suatu proses itu, pasti ada step by step. B'gitu juga dgn hidup harian kita hari demi hari yg sentiasa b'silih ganti. S'tiap masakan juga b'lainan bahan yg digunakan. Tapi yg kerap digunakan adalah bawang dan semestinya garam dan gula adalah penyedap sesuatu makanan. Mcm dlm cerita 'Ahmad Albab' apabila Syawal (P. Ramlee) m'hadiahkan bapa mertuanya garam dan gula. Kata Syawal "...b'gitulah ibarat dlm k'hidupan saling memerlukan antara satu sama lain..."

Cuba bayangkan pd p'mulaan kita tumbuk bawang merah dulu, kita (anak lesung batu)b'tanggungjawab m'numbuk bawang hingga lumat. Sedang kita asyik m'numbuk kadangkala ada cebisan bawang yg t'jatuh, tp kita sayang akan bawang t'sebut dan akhirnya kita kutip bawang yg t'keluar dr lesung batu. Kadang kala pula bila kita asyik m'numbuk ada air dr bawang itu yg t'percik ke mata kita dan m'yebabkan kita pedih. Bawang juga apabila kita tumbuk atau hiris boleh m'yebabkan kita m'geluarkan air mata dgn tidak s'mena2.

S'benarnya b'gitu juga k'hidupan kita sbg manusia, p'galaman wida s'waktu m'jadi ketua blok di kamsis. Ada s'org ketua bawahan wida ni dia selalu m'luahkan perasaan dan rasa mahu undur diri dari m'jadi ketua aras di dlm blok. Tp wida sbg ketua m'nasihatkan dia dan beri kata2 positif agar dia lebih kuat dlm apa jua yg dia hadapi krn Tuhan m'beri kita m'rasai t'lebih dahulu dr org2 yg tidak m'lalui saat k'payahan spt dia lalui skrg.


Manusia mmg pelbagai ragam sbb itu wida kata manusia ini s'perti bahan masakkan. Blok yg wida duduk 2 wida umpamakan lesung batu dan wida sbg anak lesung batu b'tanggungjawab utk m'lumatkan segala bahan2 di dlm lesung. Mcm wida kata tadi bila m'numbuk dan ada bawang yg t'jatuh tp wida kutip juga dan masukkan semula dlm lesung mcm 2 juga apabila wida m'jalankan tanggungjawab sbg ketua ada p'huni yg agak b'mcm2 karenahnya wida tidak biarkan mereka t'abai tp wida still lg m'gambil berat keatas p'ghuni itu.

Wida tumbuk lagi dan kali ini air bawang t'percik ke mata wida. Aduh!!! Pedih tidak t'kata, cepat2 wida siram2kan air ke mata, akhirnya lega juga walaupun mata masih t'rasa saki baki pedih td cuma ia nya sudah b'kurangan. Mcm itu juga p'huni di blok walaupun mereka adakalanya m'buatkan wida t'rasa dgn perangai mereka hingga m'ninggalkan kesan ke atas hati wida tetapi wida tetap tabah dan m'nerima apa juga yg b'laku. Api kalau disiram dgn minyak tentu m'bara tp kalau disiram dgn air pasti akan reda. Pernah ke nampak org buat BBQ kalau dipercikkan minyak pasti ada api yg m'nyala walaupun hanya s'titik minyak.

K'mudian apabila hampir lumat bawang yg wida tumbuk mata wida t'rasa s'perti ada air mata yg m'galir akibat dr bawang td. Tp wida kesat air mata itu umpama wida sbg ketua blok perlu tabah dan jika boleh jgn ada s'siapa yg tahu wida m'nangis. Bila dah sebati wida masukkan bawang putih, cili, halia dan sedikit garam ke dlm lesung batu. Mcm itu juga wida m'nerima pelbagai karenah p'huni yg ada di dlm blok. Tp wida still m'numbuk hingga lumat-s'lumat2nya.

Akhirnya, apabila k'semua bahan2 sudah lumat, wida sudah sediakan minyak panas yang wida umpamakan p'akhiran wida di kamsis iaitu m'lalui p'nilaian k'ceriaan blok2 di kamsis. Bahan yg wida tumbuk td adalah untuk m'mulakan masakan wida yg wida kira akan m'jadi masakkan yg enak. Apabila wida telah b'depan dgn semua p'huni dan p'huni telah mesra serta sebati umpama k'hidupan di blok b'jalan lancar serta m'gikuti k'semua aktiviti yg wida jalankan dan m'buat program2 khusus utk p'huni blok wida itu.

Wida sedia masukkan bahan2 yg telah wida tumbuk lumat td ke dlm kuali yg panas. Wida tambahkan lagi dn bahan2 lain s'perti sos tiram, sedikit aji namoto sbg p'nambah perasa, s'dikit gula utk rasa manis, s'dikit garam utk rasa masin, agar masakkan wida tidak t'rasa tawar dan b'gitu juga dlm k'hidupan s'siapa juga tidak mahu jikalau hidupan s'hariaannya hanya tawar s'mata2 tanpa senyuman.

Kini wida mampu utk t'senyum dan b'rasa sedikit bangga, walaupun wida t'paksa tumbuk b'ulang2 kali tp wida rasa b'baloi dgn usaha wida serta bantuan dr yg lain2 wida dpt m'hasilkan masakan yg sedap dan wida dpt m'buatkan semua p'huni t'senyum apabila m'rasai masakan wida yg enak dan sedap. B'gitu la kisahnya dan akhirya blok wida m'peroleh k'menangan Juara K'ceriaan Blok dan Naib Juara Blok T'baik pd malam p'nutupan kamsis sesi Jun 2010. Alhamdulillah berkat k'sabaran dalam m'numbuk rencah masakan pastinya sedap apabila dimasak ke dalam kuali krn semuanya serba cukup dan saling m'lengkapi.

Didedikasikan khas buat Cik Murni Binti Lakasi. Terima kasih yg tidak t'hingga krn berkat k'sabaran dan k'yakinan kamu kita smpi juga ke destinasi yg dituju walaupun kita t'paksa b'pisah krn m'gejar cita-cita. S'moga kamu igt s'tiap detik k'sukaran yg dilalui krn disitulah m'buatkan kamu tabah dan b'semangat. Tiada p'gantimu smpi bila2.

Aida, Murni dan Erni Fauziyani at Sukan Kamsis Sesi Jun 2010 Politeknik Kota Kinabalu

No comments:

Zone Wida Tersayang

LIKE
: Wida love to talk :
: Wida love to read books, magazines, newspapers and other :
: Wida like to hear opinions and views of those around me :
:I'am a positive minded and like something unique and beautiful:
: I have a collection of cans of Coca-Cola and Pepsi, other than that I like to collect the school badge and I like to write what comes tp mind :
: I like to capture pictures and I really interested in photography because it is very artistic and creative :