Assalammualaikum & Salam Mesra
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Maha Penyayang
Hampir sebulan Wida menjalani praktikal latihan industri di sekolah lama Wida. Bulan 11 ni semua budak2 dah nak exam. So Wida ada la dapat tugasan untuk menjadi guru ganti jaga peperiksaan. Macam2 gelagat dalam bilik peperiksaan ni sebab kita dapat tengok mana budak yang dapat jawab dengan budak yang tak reti nak jawab kertas soalan.
Pemeriksa pun tak dapat nak buat apa. Sudahnya tengokkan je la apa yang mereka jawab. Ada pulak tu nak minta jawapan, pura2 tanya "cikgu ni macam mana saya tak faham la". Jenuh kita explain tapi diaorg tak faham juga. Last2 cakap "pandai2 la awak tulis di situ ikut apa yang terlintas difikiran awak".
Mereka semua ni boleh menjawab tapi yang menjadikan masalah bila sekelip mata je pemikiran boleh berubah2. So, jawapan mereka ada yang tunggang terbalik. Wida pernah cakap dengan pelajar tu jangan guna liquid paper kalau jawapan tu salah cuma kamu potong sahaja segaris macam tu. Bila Wida explain pada diaorg baru la diaorg faham.
Ada pulak yang Wida jaga periksa amali. Sangat2 menarik bila diaorg terus buat tanpa baca arahan dan ada yang baca arahan tapi tak faham2. Bila Wida tengok diaorg macam tu Wida terus terfikirkan Wida dulu macam tu juga. Perlunya persediaan untuk menghadapi peperiksaan tu.
Malam selalunya Wida tuition dengan pelajar asrama. Sebelum ni tuition dengan pelajar lelaki tapi dekat2 nak exam ni tuition dengan pelajar perempuan pulak. Budak2 sekarang tak macam budak2 sekolah dulu. Diaorg sekarang bijak tapi kebijaksanaan diaorg tu kurang dimanfaatkan dengan betul. Susah la kalau macam tu kan.
Ada yang buat perangai entah apa2. Ada yang suka menjawab apa yang cikgu cakapkan. Dan apa yang Wida tengok jawapan yang diaorg perkatakan tu diluar kotak pemikiran mereka. So, mereka sebenarnya boleh maju ke depan lagi tapi mereka tak nampak apa yang boleh membuatkan kejayaan pada mereka.
Wida ingat lagi dulu Wida sekolah kat sini macam malu2, pendiam walaupun pengawas sekolah, ikut je apa peraturan yang ada dan join semua aktiviti yang sekola buat. Pada Wida semua tu tidak merugikan dan kita akan dapat manfaatkan semua tu di masa hadapan kita walaupun esok lusa sebulan setahun dan selamanya.
Pemeriksa pun tak dapat nak buat apa. Sudahnya tengokkan je la apa yang mereka jawab. Ada pulak tu nak minta jawapan, pura2 tanya "cikgu ni macam mana saya tak faham la". Jenuh kita explain tapi diaorg tak faham juga. Last2 cakap "pandai2 la awak tulis di situ ikut apa yang terlintas difikiran awak".
Mereka semua ni boleh menjawab tapi yang menjadikan masalah bila sekelip mata je pemikiran boleh berubah2. So, jawapan mereka ada yang tunggang terbalik. Wida pernah cakap dengan pelajar tu jangan guna liquid paper kalau jawapan tu salah cuma kamu potong sahaja segaris macam tu. Bila Wida explain pada diaorg baru la diaorg faham.
Ada pulak yang Wida jaga periksa amali. Sangat2 menarik bila diaorg terus buat tanpa baca arahan dan ada yang baca arahan tapi tak faham2. Bila Wida tengok diaorg macam tu Wida terus terfikirkan Wida dulu macam tu juga. Perlunya persediaan untuk menghadapi peperiksaan tu.
Malam selalunya Wida tuition dengan pelajar asrama. Sebelum ni tuition dengan pelajar lelaki tapi dekat2 nak exam ni tuition dengan pelajar perempuan pulak. Budak2 sekarang tak macam budak2 sekolah dulu. Diaorg sekarang bijak tapi kebijaksanaan diaorg tu kurang dimanfaatkan dengan betul. Susah la kalau macam tu kan.
Ada yang buat perangai entah apa2. Ada yang suka menjawab apa yang cikgu cakapkan. Dan apa yang Wida tengok jawapan yang diaorg perkatakan tu diluar kotak pemikiran mereka. So, mereka sebenarnya boleh maju ke depan lagi tapi mereka tak nampak apa yang boleh membuatkan kejayaan pada mereka.
Wida ingat lagi dulu Wida sekolah kat sini macam malu2, pendiam walaupun pengawas sekolah, ikut je apa peraturan yang ada dan join semua aktiviti yang sekola buat. Pada Wida semua tu tidak merugikan dan kita akan dapat manfaatkan semua tu di masa hadapan kita walaupun esok lusa sebulan setahun dan selamanya.
No comments:
Post a Comment